Instagram marketing

Instagram is booming! Nu Facebook volledig verzadigd is geraakt én er afgelopen jaar een paar gevoelige zaken omtrent privacy hebben plaatsgevonden verschuift socialmedia-gebruikend Nederland zich naar Instagram. Hoewel het aantal Facebookgebruikers in ons land weer groeit, groeit Instagram nog harder. Waar Instagram een aantal jaar geleden nog hot was onder jongeren, verschuiven nu ook hun ouders zich naar dit kanaal. Instagram is hot. Of het nu gaat om het delen van outfitfoto’s, je maaltijd of een mooie vakantiefoto. Instagram is waar je het wil laten zien. Instagram is waar jouw doelgroep zich bevindt. Tijd om Instagram marketing dan ook toe te voegen aan jouw marketingmix.

Instagram in het kort: de cijfers 

Met ruim een miljard (!) maandelijks actieve gebruikers is Instagram een marketingtool die je niet links wil laten liggen. Van deze miljard maandelijks actieve gebruikers maken er maar liefst 500 miljoen gebruikers dagelijks gebruik van Instagram. Deze gebruikers zorgen ervoor dat er dagelijks meer dan 100.000.000 foto’s worden geüpload! Maar liefst 80% van de Instagramgebruikers volgt een bedrijfspagina. Tijd dus om ook jouw bedrijfspagina hieraan toe te voegen!

Wat kan Instagram marketing betekenen voor jouw bedrijf?

instagram marketing

Weet je nog dat je vroeger onbezorgd een dagje kon doorbrengen in het centrum van jouw stad? Wandelend door de winkelstraten en starend naar de mooie nieuwe collecties achter de winkelruiten? Of dat je langs je favoriete concertzaal fietste waar de posters van jouw favoriete bands je aandacht trokken met hun felle kleuren. Vroeger toen je nog naar een muziekwinkel ging om de nieuwste singeltjes te luisteren… “En nu zit iedereen de hele dag op zijn telefoon”, hoor ik je denken. Dat klopt! Dus waarom zou je nog een poster plakken als je jouw doelgroep ook kunt bereiken, daar waar ze de hele dag met hun neus bovenop zitten?

Instagram is dé plek om jouw product of dienst in de etalage te zetten. In plaats van te lopen langs de winkelruiten scrollen we tegenwoordig gedachteloos door onze socialmediafeeds. Trekt een afbeelding of video onze aandacht? Dan klikken we graag door naar een bedrijfspagina waar ons, indien juist opgesteld, een feed wacht waarin een verzameling producten en/of diensten te zien is of waar een merkverhaal wordt tentoongesteld. Staat er een activiteit of evenement op de planning? Vergeet dit dan zeker niet te melden in je Instagram bio! En die nieuwe single? Die laat je een influencer delen via Spotify in zijn Instagram Stories.

Klinkt dat ingewikkeld? Geen zorgen! Wij leiden je graag de weg. Zo stel je stap voor stap jouw Instagram marketingplan samen:

1. Speel in op je doelgroep

De eerste vraag die je jezelf zou moeten stellen wanneer je als bedrijf aan de slag gaat met social media marketing is ‘Welke kanalen ga ik inzetten?’. Om antwoord te kunnen geven op deze vraag is het belangrijk dat jij jouw doelgroep kent. Weet waar je doelgroep zich bevindt, zodat ook jíj zichtbaar kunt worden op dit kanaal. Vind je het moeilijk om te bepalen op welke socialmediakanalen je zou moeten starten? Download dan onze whitepaper ‘Meer omzet met social media’, daarin leggen we je de eerste stappen tot succes uit.

Instagram is veruit het meest gebruikte social media platform onder de jongeren. Daarnaast zien we nu ook een verschuiving naar de oude generatie. Deze ‘oudere’ generatie instagramgebruikers zijn nog wel op ontdekkingstocht.

2. Klaar voor de start? Maak dan een Instagram Business Account aan.

Wanneer je helemaal vanaf nul begint op Instagram is één van de eerste stappen het aanmaken van een bedrijfsprofiel. Start met het aanmaken van een nieuw instagramprofiel en zet deze via instellingen om naar een professioneel account. Dit maakt het mogelijk de statistieken van jouw Instagram account in te zien en je instagramprofiel te koppelen aan een Facebook bedrijfspagina en/of advertentie-account. Op onze blog leggen we hier meer over uit.

Bij het inzetten van Instagram is het allereerst van belang dat je Instagram account up-to-date is. Hiermee bedoelen we dat je profiel voorzien is van een profielfoto, een profielnaam en een Instagram bio. De volgende stap is het vullen van jouw kanaal met relevante content.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Instagram content | Wat ga je plaatsen?

Weet je nog dat we vertelden dat Instagram kan dienen als een winkelstraat vol etalages waarin diverse producten, diensten, evenementen en noem maar op uitgestald worden? Wanneer jouw doelgroep doorklikt naar jouw instagramprofiel bevindt de gebruiker zich op de drempel van jouw bedrijf. Verleid je ze verder te kijken in jouw winkelrekken of is jouw feed een chaos en weet je doelgroep niet waar hij naar kijkt?

Instagram users willen weten waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten. Eén blik op jouw Instagram feed bepaalt of een gebruiker jou wil volgen, of niet. Het is dus belangrijk een strategie te bedenken om te bepalen hoe je jouw bedrijf via Instagram wilt gaan profileren en wat je precies wilt laten zien. Deze strategie is voor elk bedrijf anders en zorgt voor een persoonlijke touch. Vind je het moeilijk om jouw instagramstrategie zelf te bepalen? Dan kun je ervoor kiezen een social media bureau in te schakelen. Wij helpen je graag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Posts versus stories

Instagram kent twee verschillende mogelijkheden voor het delen van content. Dat is middels Instagram posts en Instagram stories. Instagram is beeldgericht. Elke afbeelding die je als post plaatst moet mooi zijn en samen vormen deze afbeeldingen het verhaal van jouw bedrijf. Ook kun je kiezen voor het plaatsen van video’s. Wees consequent in het delen van content en zorg dat hetgeen wat je deelt er écht toe doet voor jouw doelgroep!

Ook kun je kiezen voor het delen van Instagram stories. Met de komst van deze nieuwe feature is het voor de gebruiker nóg eenvoudiger geworden om sneller content te consumeren. Via deze stories blijf je op de hoogte van wat je vrienden aan het doen zijn maar daarnaast zie je bijvoorbeeld ook welke nieuwe producten er zijn toegevoegd aan het assortiment van jouw favoriete winkel. Gebruikers zijn eerder geneigd om de stories te bekijken dan tijd te nemen om door een Instagram feed te scrollen. Daarom is het van groot belang dat jouw stories (en story-advertenties!) zo goed mogelijk binnen het segment van je doelgroep passen.

4. Instagram adverteren | Hoe werkt dat?

Met het regelmatig plaatsen van content op Instagram kun je organisch al veel bereik creëren. Wil je écht groeien op Instagram? Dan is het tijd om te starten met adverteren. Net als op Facebook is het mogelijk gesponsorde content en stories onder de aandacht te brengen onder specifieke doelgroepen. Omdat Instagram net als Facebook talloze advertentiemogelijkheden kent, kan het voor iemand zonder kennis een hele uitdaging zijn. Wanneer je zonder ervaring zelf met adverteren via Instagram begint raden wij je dan ook aan je goed in te lezen en te starten met een klein budget.

Wanneer je gaat starten met het adverteren op Facebook is de eerste stap het aanmaken van een Facebook bedrijfsmanager. Instagram is onderdeel van Facebook. Wanneer je zakelijk gebruik maakt van deze kanalen vind je alle tools terug op één plek. Tip: Vergeet niet jouw Instagram Business Account te koppelen aan jouw Facebook Bedrijfspagina om zo optimaal gevonden te worden én eenvoudig jouw advertenties te kunnen tonen op beide kanalen.

Advertenties op Instagram zijn voor verschillende doelstellingen in te zetten. Zo is het mogelijk de merkbekendheid van jouw bedrijf te verhogen, kun je de interactie aangaan met je doelgroep, kun je potentiële klanten naar je website leiden en kun je door middel van een sterke call to action aanzetten tot conversie. Door middel van Instagram Shopping wordt het in de toekomst zelfs mogelijk direct een betaling af te ronden binnen dit socialmediakanaal.

Instagram marketing uitbesteden

Dat klinkt als een hoop werk, niet? Social media marketing is een vak apart en wanneer je hier geen ervaring mee hebt kan het je al snel een hele hoop tijd kosten. Om nog maar te zwijgen over het budget wat je zou kunnen gaan verspillen door het inefficiënt inzetten van campagnes. We geven toe: het klinkt een beetje als ‘wij van wc-eend…’, maar alsnog beschouwen wij het samenwerken met een social media bureau als een goede tip.

Je werkt samen met een groep betrouwbare experts die ervaring hebben met de best practises in jouw branche. Wij leren jouw doelgroep door en door kennen én we zijn ook nog eens hele goede sparringpartners. Wil je het liefst de touwtjes zelf in handen houden? Dat kan. Wij bieden ondersteuning, precies waar jij het nodig hebt. Je krijgt er 12 enthousiaste collega’s bij! 😉

Kortom: Daarom moet jij ook aan de slag met Instagram Marketing!

Instagram biedt uitstekende tools om te adverteren. Zo verhoog je de merkbekendheid en/of productbekendheid van jouw bedrijf en tegelijkertijd stimuleer je de verkopen door interessante en creatieve content te delen onder een relevante doelgroep. Ook is Instagram over het algemeen een meer persoonlijk platform dan Facebook, de doelgroep zal eerder een connectie opbouwen met het bedrijf. Daarnaast zijn de gebruikers van Instagram sneller geneigd om iets te liken. Dit zorgt ervoor dat de interactie per bericht vele malen hoger is dan op Facebook. Kortom Instagram biedt genoeg kansen voor jouw bedrijf!

Instagram marketing kent vele mogelijkheden. Welke opties het beste resultaat behalen scheelt per klant en per doel. Hoe slimmer je de advertenties inzet, hoe beter! Het is daarom belangrijk dat je kunt vertrouwen op een partner met ervaring op dit gebied. Your Business Online ondersteunt elke maand meer dan 150 bedrijven op het gebied van Instagram marketing.

Wil je meer informatie over Instagram marketing? Neem dan contact met ons op!

 

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.