Video, stories en reels zijn momenteel belangrijke vormen van content en leveren veel organische bereik op! Instagram Reels ook inzetten voor jouw bedrijf? Wij helpen je op weg met een Instagram reel maken.
Wat is een Instagram Reel?
Instagram reel is een feature waarmee je heel snel video’s kan editen, muziek onder de video kan uitzoeken en teksten in de video kan bewerken. Deze kun je delen op je Instagram pagina, direct sturen naar gebruikers of toevoegen aan je Reels-tabblad van je profiel. Vroeger had je ook Instagram video’s, dit was een optie om video’s te plaatsen maar met veel minder mogelijkheden om dit te bewerken. Daarom worden alle video’s die je plaatst omgezet naar een Reel.
Wat wil ik bereiken met Instagram Reels?
Door een Instagram reel te posten kan je veel organische mensen bereiken. Wat je precies in de video wilt laten zien ligt heel erg aan wat voor bedrijf je hebt. Verkoop je producten? Laat dan zien hoe je de producten gebruikt en hoe deze eruit zien, of waarom je dit wil hebben! Heb je een schoonheidssalon? Laat dan zien wat de resultaten zijn van de verschillende behandelingen en de effecten van de verzorgingsproducten. Ook zie je veel verschillende Instagram Reels voorbijkomen die met de trends mee gaan. Ken je de ASMR video’s al? Dit zijn video’s waarbij de focus ligt op het geluid van een bepaalde beweging. Zoals het uitpakken van een product, wanneer je eten snijd of iets aan het schoonmaken bent met een borstel. Volg de trends maar wees wel creatief en geef er een eigen draai aan, want alleen dan ben je uniek en ga je meer bereik genereren met je Instagram Reels.
Een Instagram Reel maken
Het is nu tijd om een Instagram Reel te gaan maken. Denk van te voren goed na welke boodschap je wilt vertellen en welke beelden je daarvoor nodig hebt! Wanneer je Instagram opent klik je bovenaan op + en kies vervolgens voor Reel. Neem je eigen reel op door op de grote witte knop te drukken. Heb je al een video opgenomen die je wilt gebruiken? Klik dan links onderin op de afbeeldingen en selecteer de video en klik op toevoegen. Rondom de grote witte knop verschijnt nu een roze balk, zo zie je hoeveel video’s je geïmporteerd hebt voor je eind video. Voor het mooiste resultaat maak je een Instagram reel in portrait stand, dus verticaal zodat het scherm vullend is.
Sjabloon gebruiken
Wanneer je een Instagram Reel gaat maken kan je ook kiezen om een sjabloon te gebruiken. Dit is een video die al bestaat uit frames, die overspringen op de beat van de muziek. Hier hoef je alleen maar de video in een bepaalde frame te zetten. Lekker snel dus zonder dat je lang aan het bewerken bent. Let op: wanneer je de muziek veranderd dan gaan de frames niet mee, wat er dus gek uit ziet!
Bewerken van jouw Instagram Reel
Na het maken van je Instagram reel kan je deze gaan bewerken. Het kan voorkomen dat de lengte van bepaalde shots te lang zijn, deze kan je bewerken als je links onderin klikt op: Clips bewerken. Wanneer je op de shot klikt kan je de lengte aanpassen. Als je klaar bent klik je op: klaar. Dan schakel je over naar het algemene scherm, hier kan je muziek, filters en teksten toevoegen. Er zijn tal van opties binnen Instagram die je kan gebruiken om een creatieve Instagram Reel te maken!
Publiceren op Instagram
Klik op volgende om je Instagram reel te gaan plaatsen, schrijf een leuke tekst en kies zorgvuldig de hashtags uit om je perfecte doelgroep te bereiken! Vergeet niet de thumbnail te bewerken, dit geeft de eerste afbeelding weer die in je Instagram feed komt te staan! Kies een moment uit de video of upload een afbeelding die past bij de video. Wanneer je dit gedaan hebt, kan je nog gegevens invullen zoals de locatie of mensen taggen. Sla dit op als concept of post dit meteen online.
Hoe bereik in de meeste mensen?
Wanneer je een muziek toevoegt in de reel, zie je vaak ook een getal staan. Dit is hoe vaak het nummer gebruikt is in andere Instagram Reels. Hoe hoger dat getal hoe groter de kans is dat je reel getoond gaat worden aan mensen die dezelfde muziek interesse hebben. Het kan zijn dat je niet tot alle nummers toegang hebt omdat je een bedrijfsaccount hebt. Switch je naar een persoonlijk account, dan zie je dat je meer keuze hebt. Alleen heb je geen uitgebreide toegang tot het dashboard binnen jouw Instagram marketing tools, dus overweeg dit goed!
Kies ook de juiste hashtags die passen bij je doelgroep. Wil je alleen gevonden worden in Nederland? Gebruik dan geen Engelse hashtags. Het kan zo zijn dat je door Engelse hashtags wel beter gevonden wordt, maar dit hoeft niet te betekenen dat dit ook je doelgroep is waar je door gevonden wilt worden.
Alles draait om het algoritme bij een Instagram Reel maken net zoals op Tiktok. Zorg ervoor dat je met de juiste videocontent, muziek en hashtags de aandacht van jou volgers weet vast te houden zodat je het algoritme voor je aan het werk zet en een groter organisch of zelfs viraal bereik gaat realiseren.