Adverteren op Facebook

Herinner jij je de tijd nog waarin je het centrum van je woonplaats afstruinde, je ogen gericht op de etalages? De tijd waarin een aangeplakte poster op de muur je aandacht trok of de tijd waarop het overgrote deel van de treinpassagiers nog een krant las!? Inmiddels weten we wel beter… je telefoon is je beste vriend als het gaat om het ontdekken van nieuwe producten en shops. Adverteren op Facebook zorgt ervoor dat jij jouw doelgroep bereikt.

Bereik je doelgroep
Wanneer zag jij voor het laatst iemand de krant lezen in de trein? Bereik je doelgroep daar waar zij tijd besteed.

Waarom is Facebook dé plek voor mijn bedrijf?

Gemiddeld kijkt men elke dag 3 uur naar dat kleine beeldschermpje dat past in je handpalm. Maar liefst 98* minuten hiervan worden gespendeerd op social media! En de apps binnen de Facebook Family hebben hier het grootste aandeel in. Je hebt dus helemaal geen dure A1 winkellocatie meer nodig voor je bedrijf! Adverteren op Facebook geeft je de mogelijkheid om op ieder moment van de dag zichtbaar te zijn voor iédereen en dat voor een betaalbare prijs. Bereik hiermee dus jouw doelgroep precies op de plek waar zij haar tijd spendeert.

Facebook is in Nederland na Whatsapp (overigens ook lid van de Facebook Family) het grootste sociale netwerk. Hoewel de groei van dit socialmediakanaal in 2019 even stagneerde neemt het aantal gebruikers vandaag de dag weer toe. Met ruim 10 miljoen gebruikers bereik je hier alle lagen van de samenleving, van jong tot oud!

Kan ik ook adverteren op Facebook?

Adverteren op Facebook
Gemiddeld besteed men 98 minuten per dag aan social media

Jazeker! Het scrollen door de socialmediafeed is dé manier waarop jouw doelgroep nieuwe merken en bedrijven ontdekt op Facebook en bijvoorbeeld Instagram. Door te adverteren wordt jouw gepromote bericht tussen de berichten van connecties geplaatst. Precies dáár waar dagelijks doorheen wordt gescrold dus!

Net zoals bij Google is adverteren op Facebook heel specifiek te segmenteren. Aangezien Facebook álles van haar gebruikers weet is het mogelijk een doelgroep te selecteren op basis van ruim 28.000 targetingopties. Zo kun je gebruik maken van geografische factoren (plaats), demografische factoren (geslacht en leeftijd), maar kun je ook een selectie maken op basis van interesses en gebeurtenissen. Denk aan het bereiken van personen die binnen een bepaalde tijd een verjaardag of jubileum vieren of stelletjes die zich pas hebben verloofd. Personen met een interesse in een specifiek vakantieland, kattenmensen, hondenmensen… Niets is te gek! Betalen voor Facebookadvertenties kan zowel per klik (CPC) als per 1.000 vertoningen (CPM).

Het is mogelijk om jouw advertentie op het juiste moment aan de juiste persoon te tonen. Daarbij komt het feit dat men op Facebook voornamelijk voor het plezier zit, en geen zoekopdrachten gebruikt. Zo vind je informatie waarvan je niet eens wist dat je ernaar op zoek was!

Wat zijn de voordelen van adverteren op Facebook?

De mogelijkheden zijn eindeloos! Social media is dé plek om te laten zien wat jouw bedrijf interessant maakt! Laat zien wat jullie doen, met goed doordachte berichten. Laat die ideeën maar stromen! Voordeel van Facebook is dat je snel kunt testen of jouw advertentie aanslaat of niet. Reageert je doelgroep niet? Dan is je advertentie met één druk op de knop weer uitgezet zodat je geen budget verspilt. Slaat je advertentie aan? Dan is hij op dezelfde manier in een mum van tijd opgeschaald zodat hij wordt getoond aan een breder publiek. Dat is heel wat anders dan het steeds maar bijprinten van posters óf juist het verspillen van budget aan een te grote oplage.

Facebook kent talloze mogelijkheden om jouw beeldmateriaal op een originele manier te delen met jouw publiek! Wil je bijvoorbeeld meerdere foto’s delen? Dan kun je kiezen voor bijvoorbeeld een carrousel. Of misschien een video! Door veel ervaring en leuke trucjes kunnen we samen zorgen voor superleuke content en campagnes waar we beide trots op kunnen zijn. Naast deze standaardberichtformaten kun je ook nog een stapje verder gaan! Kies er bijvoorbeeld voor mensen te bereiken via een Chatbot of Instant Experience. Zo breng je jouw boodschap op een originele manier naar de klant! Er is zóveel mogelijk!

Niet overtuigd? Laat dan de data voor zich spreken. Wat ons betreft is het belangrijkste voordeel van adverteren via social media namelijk het meetbaar maken van de resultaten. Door de Facebook pixel juist in te stellen is van elke euro die je investeert in jouw facebookcampagnes het rendement te berekenen. In tegenstelling tot die posters in het straatbeeld kun je dus exact zien hoeveel omzet er wordt behaald met jouw facebookadvertentie.

Facebook remarketing

Facebook remarketing

Ken je dat? Je hebt zojuist nieuwe schoenen gespot op één van je favoriete websites, maar je besloot ze na een worp in het winkelmandje toch niet af te rekenen. Als bij toverslag blijven de schoenen je de komende dagen achtervolgen. Je ziet ze op je facebookpagina, aan de zijkant van de nieuwswebsite die je elke ochtend checkt, maar ook via Instagramstories. Toeval of gewoon meant to be? Nee hoor! Deze webshop maakt gebruik van remarketing.

98% van de internetgebruikers verlaat een website, webwinkel/webshop of mobiele app zonder conversie of verzoek om contact op te nemen. Door middel van Facebook remarketing advertenties is het mogelijk deze verloren bezoekers alsnog te laten converteren. Zo kun je het aantal terugkerende bezoekers van je website, webwinkel/webshop of mobiele app vergroten en opnieuw bereiken op elk apparaat ongeacht hun oorspronkelijke bezoek via Facebook remarketingadvertenties. Door gebruik te maken van een product feed kun je exact het bekeken product nogmaals tonen aan jouw potentiële klanten. Uiteraard op basis van geanonimiseerde gegevens waarbij de privacy van jouw bezoeker blijft garandeert.

Hoe kan ik aan de slag met adverteren?

Stap 1 naar het plaatsen van advertenties op Facebook is het aanmaken van een bedrijfspagina. Een bedrijfspagina werkt het beste als deze compleet aansluit op de huisstijl en de feeling van je bedrijf. Zo kunnen klanten je snel herkennen en de koppeling leggen naar jullie als bedrijf! Een mooi en verzorgde pagina krijgt meer likes!

Met een Facebook Business Manager is het vervolgens mogelijk om een advertentie-account te koppelen aan je facebookpagina. TIP: Gebruik niet de knop ‘promoten’ die verschijnt onder je berichten. Hiermee maak je slechts gebruik van een klein deel van de mogelijke opties binnen het facebook-advertentieplatform waardoor je budget niet optimaal zal worden benut.

Met het instellen en optimaliseren van deze advertentiecampagnes op Facebook helpen wij je graag. De advertenties verwijzen dan naar je bedrijfspagina zodat je voortaan ook via Facebook in gesprek kan gaan met (potentiële) klanten.

Kan ik adverteren op Facebook ook uitbesteden?

Adverteren op Facebook - resultaten

Omdat het Facebook advertentiebeheer erg complex is, hebben bedrijven vaak niet de specifieke kennis en ervaring in huis om het maximale rendement uit een facebookcampagne te halen. Dit kan leiden tot te dure kliks, een te lage CTR, gebrek aan analyse en verkeerde conclusies wat kan leiden tot onvoldoende resultaat!

Elke dag staat voor ons in het teken van testen, uitproberen en optimaliseren. Gaandeweg finetunen we de doelgroep door te A/B-testen en te checken welke personen binnen deze doelgroep het best reageren op de campagnes. We ontwerpen verschillende creatives, testen welk beeld het meest aanslaat en zijn áltijd op de hoogte van de laatste trends. Hier heb je wellicht zelf helemaal geen tijd voor! Wij helpen je daarom graag, zodat jij je kunt focussen op jouw bedrijf.

Your Business Online ontzorgt. Van het opzetten van een account en facturatie tot aan het opstellen rapportages en analyses, die wij uit handen nemen. Ook het plaatsen van content en het oppakken van webcare kun je aan ons overlaten, zodat je zelf indien gewenst totaal geen omkijken meer hebt naar jouw zakelijke socialmedia-activiteiten. Zie ons als een extra collega, de socialmedia-afdeling die je zelf niet hebt. Wij zorgen ervoor dat het maximale resultaat behaald uit elke advertentie op Facebook. Bekijk onze pagina Facebook marketing voor een compleet overzicht van onze facebookdiensten.

Wil je meer informatie over het uitbesteden van Facebook? Neem dan contact met ons op!

 

*Bron: Newcom socialmedia-onderzoek 2020

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.