Adverteren op Instagram

Zorg je voor thumb stopping content, voeg je de nieuwste trending hashtags toe en is je feed om door een ringetje te halen, maar wil je bereik op Instagram nog niet groeien? Dan is adverteren op Instagram voor jou wellicht de juiste volgende stap.

Zijn ‘hoe werkt dat dan?’ en ‘Wat levert het me op?’, de vragen die het eerst bij je opkomen wanneer je leest over de mogelijkheid tot adverteren op Instagram? Lees dan vooral verder, we’ve got your back, we leggen je graag uit waarom wij gretig gebruik maken van de advertentiemogelijkheden van dit socialmediaplatform. Heb je zelf he-le-maal geen tijd om je in al die advertentie-opties te verdiepen en wil je ‘gewoon’ zo snel mogelijk resultaat zien? Neem dan eens een kijkje op onze pagina over het uitbesteden van Instagram marketing. Ook daarmee ben je bij ons namelijk aan het juiste adres! Onze social media experts gaan graag voor je aan de slag.

Niet doorgeklikt? Goed, laten we dan eens kijken naar de meest gestelde vragen op het gebied van adverteren op Instagram.

 

Waarom zou ik überhaupt aan de slag gaan met Instagram voor mijn bedrijf?

adverteren op Instagram

Zichtbaar zijn op social media is tegenwoordig één van de basics die horen bij het opstarten van een bedrijf. Net als een website, een locatienotering op Google Maps en jouw bedrijfsnaam op de gevel (áls je een fysieke locatie hebt), is een socialmediaprofiel voor een bedrijf onmisbaar. Dagelijks bezoeken meer dan 200 miljoen instagrammers een bedrijfsprofiel en 60% van deze gebruikers geeft aan dat zij een nieuw product ontdekten via ‘the gram’. Instagram kent op dit moment meer dan 5 miljoen Nederlandse gebruikers. Zie dit kanaal als jouw etalage, een contactpunt dat zich nog vóór je website bevindt. Is jouw doelgroep actief op Instagram? Zorg dan dat je je hier in de kijker speelt. Ze zijn hier immers vaker te vinden dan in de winkelstraat!

Wat voegen Instagramadvertenties toe aan mijn organische content?

Op Instagram kun je prima groeien door aantrekkelijke organische content te plaatsen. Gebruik hierbij de juiste hashtags om jezelf of jouw merk ook onder het tabblad ‘explore’ te laten zien. Groei gaat hiermee langzaam, maar gestaag. Wil je jouw nieuwste post sneller onder het grote publiek verspreiden? Maak dan gebruik van advertenties en vergroot direct je bereik op Instagram.

Wat voegt adverteren op Instagram toe aan mijn marketingmix?

We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken; jouw marketingmix is een team dat samen zorgt voor succes. Juist door te kiezen voor zichtbaarheid op diverse kanalen zorg je ervoor dat jouw doelgroep niet meer om jou heen kan. Instagram is hét kanaal als het gaat om visuele verhalen vertellen. Hier kun je je laten zien! Toon je producten, vertel je verhaal of doe eens gek en laat een kijkje achter de schermen zien. Met Instagram Shopping is het in de toekomst zelfs mogelijk direct te converteren binnen dit socialmediaplatform.

Welke mogelijkheden tot adverteren kent Instagram?

adverteren op instagram

Alles wat je post op Instagram kun je promoten. Zowel een foto als een video, carrousel of Instagram Story kun je hiermee direct binnen de Instagram app verspreiden onder een doelgroep naar jouw wens wanneer je jouw Instagram profiel omzet naar een Instagram Business Account. Ben je al bekend met adverteren op Facebook via de Business Manager? Dan kun je jouw Instagram Bedrijfspagina ook koppelen aan jouw advertentie-account waardoor de talloze advertentie-opties die voor Facebook beschikbaar zijn ook op Instagram in te zetten zijn. Hiermee is het mogelijk ook Collectie-advertenties, dynamische advertenties, Instant Experiences en chatadvertenties in te zetten op Instagram.

Hoe kan ik starten met adverteren op Instagram?

Stap 1 is het omzetten van jouw Instagramprofiel naar een Instagram Bedrijfsaccount. In deze blog leggen we je uit hoe je dat doet. Daarna kun je direct jouw betalingsgegevens toevoegen in de app óf koppel je Instagram aan de Facebook Business Manager om jouw advertenties te beheren vanuit een advertentie-account. Tip: Vergeet niet je Instagram Bedrijfsaccount te koppelen aan je Facebook Bedrijfspagina! Hiermee word je niet alleen beter gevonden, maar kun je ook eenvoudig je advertenties tonen op beide kanalen.

Adverteren via de Business Manager of via de Instagram app?

Adverteren via de Instagram app is sterk gelimiteerd. Ben je op zoek naar interactie en wil je je following laten groeien? Dan raden we aan de advertentiemogelijkheden binnen de app te benutten. Wil je meetbaar harde omzetcijfers realiseren? Maak dan gebruik van de Facebook Business Manager en Facebook Pixel zodat je de conversies waaraan jouw advertenties een bijdrage hebben kan terugzien in de statistieken van jouw advertentie-account. Extra voordeel: Wanneer je via de Business Manager adverteert kun je het Facebook platform zelf laten bepalen welk kanaal het best scoort, zodat jouw budget optimaal wordt verdeeld. Tip: wanneer je in de Instagram App jouw advertentie-account toevoegt als betaalmiddel, verschijnen de advertenties die je aanmaakt in de app overzichtelijk in jouw advertentieaccount. Zo heb je alles bij elkaar!

Hoe maak ik de resultaten van mijn Instagramcampagnes inzichtelijk?

Wanneer je gebruik maakt van een advertentie-account via de Facebook Business Manager kun je net als bij het adverteren via Facebook gebruik maken van de Facebook pixel om jouw resultaten inzichtelijk te maken. Daarnaast kun je via de Instagram App statistieken bekijken over jouw bereikte doelgroep, de interactie met jouw posts en advertenties en de groei van jouw fanbase. Maak je al gebruik van de Facebook pixel? Dan raden we je zeker aan deze ook met jouw Instagramadvertenties te koppelen door middel van de Business Manager. Het is zelfs mogelijk klantgegevens in te laden om zo een bijdrage aan offline conversies te meten.

Kan iedereen adverteren op Instagram?

adverteren op Instagram

Ja. Iedereen kan een instagramaccount aanmaken, omzetten naar een bedrijfsaccount en zijn betalingsgegevens toevoegen. Hier zitten geen restricties aan en het opzetten van een account is kinderspel. Écht meetbaar resultaat genereren is echter minder gemakkelijk. Instagram zakelijk inzetten is veel meer dan ‘even een leuk fotootje plaatsen’. Met het eindeloos aantal mogelijkheden dat dit platform biedt én de marketingtrends die met de dag veranderen is kennis en creativiteit vereist.

Ben je er klaar voor?! Of laat je het adverteren op Instagram toch liever aan een enthousiast team van experts over? Wij voegen ons graag als nieuwe collega’s toe aan jouw organisatie om ook jouw campagnes tot een succes te maken!

 

 

 

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.