Strategisch social media plan

Hoe zet je een strategisch social media plan op?

social-media-plan-vierkant

Het succes op social media begint met een strategisch social media plan. Dit plan is dé bouwsteen van jouw online activiteiten. Social media zijn snel groeiende platformen, waarin continu veranderingen plaatsvinden. Daarom is het toevoegen van nieuwe doelstellingen ook een vast onderdeel van het plan. Blijf continu up-to-date, houd de nieuwste trends in de gaten en pas de nieuwe, innovatieve mogelijkheden direct toe in jouw strategie!

Het opstellen van een social media strategie is volgens Your Business Online een ‘must’ om succesvol te worden op het gebied van social media. Dit plan sluit nauw aan op jouw (huidige) online marketing strategie. Maar hoe doe je dat; een social media plan schrijven? Wij geven je wat handvatten om daarmee te starten;

Waar bevindt jouw doelgroep zich?

Ten eerste is het belangrijk te kijken waar jouw doelgroep zich bevindt. Welke kanalen gebruikt jouw doelgroep? Wanneer en waar is jouw doelgroep het meest actief? Uiteraard is het voor jouw gehele marketingstrategie belangrijk goed inzicht te hebben in jouw doelgroep. Misschien heb je al persona’s van jouw doelgroep gemaakt, of het kan ook zo zijn dat je jouw doelgroep nog moet gaan onderzoeken. Dit laatste kun je doen door middel van desk- en fieldresearch. Kijk goed naar de behoefte van jouw doelgroep en speel daar op in. Verder is het belangrijk een focus te leggen op geslacht, leeftijd, geo-locatie en/of interesses. Er zijn talloze targetingopties op de verschillende social media platformen. Hoe beter jij je doelgroep kent, hoe beter je deze kan targetten!

Wat is het juiste platform?

Heb jij je doelgroep goed in beeld? Ga dan onderzoeken welke social media kanalen hierop aansluiten. Het is belangrijk te kijken wat je met jouw strategie wilt bereiken en op welke manier je dit kunt / wilt gaan doen. Zo is LinkedIn bijvoorbeeld een heel zakelijk platform, wil jij je dus vooral op de zakelijke kant van jouw bedrijf richten (bijvoorbeeld B2B), dan adviseren wij om het kanaal LinkedIn in te zetten. Richt je je meer op de branding en merkbeleving van jouw merk? Dan kan Instagram het pérfecte kanaal zijn. Er is geen regel voor welk kanaal je voor welke doelstelling gebruikt, deze is per branche heel verschillend. Kom je hier zelf niet helemaal aan uit? Een van onze collega’s helpt je graag met het vaststellen van de juiste platformen die helemaal bij jouw strategisch social media plan passen!

Bepaal je doelstellingen en focus

De inzet van jouw social media start met een doelstelling en focus. Wil jij je doelgroep laten kennismaken met jouw (nieuwe) merk? Ga je voor een conversiegerichte campagne via social media of wil je gewoon dat mensen heel betrokken worden met jouw bedrijf? Er zijn talloze mogelijkheden om social media in te zetten voor jouw bedrijf. Je kunt het zo gek bedenken, tegenwoordig zijn de mogelijkheden op de verschillende social media kanalen eindeloos! Zo proberen wij bij Your Business Online ook steeds de meest creatieve en innovatieve manieren te bedenken om jouw boodschap op de juiste manier bij de doelgroep te krijgen. Maar wat is je focus? Wat is je doelstelling? Welk budget koppel je daaraan? Allemaal vragen waar je vooraf goed over moet nadenken. Uiteraard denken wij graag met je mee in een strategische sessie, waarbij we samen kijken naar de diverse mogelijkheden.

En nu?

Top, je hebt een doelgroep, platform en doelstelling uitgewerkt. Maar wat ga je nu plaatsen? Wat voor soort social media activiteiten ga je uitvoeren? Hoe krijg je hierin een strategisch plan? Jouw social media content moet nauw aansluiten met je doelstelling, maar daarbij is het belangrijk je niet direct te focussen op je doelstelling. Vaak gaat daar een strategie aan vooraf. Hierbij kun je denken aan het opbouwen van doelgroep, het overhalen van je doelgroep of het uitlokken van interactie met je doelgroep. Allemaal manieren om je doelstelling te behalen. Let erop dat jouw content precies verteld wat de gebruiker ook verwacht, ga dus niet aan een nieuwe doelgroep vragen om een duur product bij je te kopen, maar laat eerst zien wie jouw bedrijf is en waarom ze dit product juist bij jouw bedrijf moeten kopen. Dit kan op heel veel verschillende én creatieve manieren, iets waar wij als social media bureau steeds in blijven experimenteren.

groepsfoto vergaderruimte

Opbouwen van je doelgroep:

Wil je je richten op een hele nieuwe doelgroep? Heb je je huidige doelgroep ‘uitgemolken’ en wil je graag een nieuwe doelgroep opbouwen? Dat kan! Zo is het slim om je huidige doelgroep uit te sluiten van je campagnes, dit voorkomt dat je dezelfde mensen opnieuw gaat bereiken. Maar was jouw huidige doelgroep wel een goede (converterende) doelgroep? Dan kun je deze data natuurlijk gebruiken! Zo is er een mogelijkheid om look-a-like doelgroepen te maken van je huidig website verkeer, je huidige leads of bijvoorbeeld de betrokkenen van je facebook pagina.

Overhalen van je doelgroep:

Nu heb je een mooie doelgroep die je graag mee wilt nemen in je ‘funnel’. Deze moet je dus gaan overhalen om voor jouw product en/of dienst te kiezen. Dit gaat niet vanzelf! Overtuig je doelgroep met reviews, KPI’s of andere belangrijke punten die ze kan overhalen. Waarom is jouw product / dienst beter als die van de buurman? Waarom zou diegene voor jou kiezen? Wat maakt jouw bijzonder? Wat maakt jouw bedrijf uniek? Dit is een essentiële stap in jouw strategisch social media plan. Je moét je bedrijf onderscheiden om in deze druk bezette online wereld op te vallen.

Uitlokken van interactie:

interactie met je social media posts zorgt nu eenmaal voor vertrouwen. Advertenties of berichten met veel likes, zien er betrouwbaar uit. Iets wat voor jouw doelgroep misschien wel heel belangrijk kan zijn. Verkoop je een duur product? Dan moeten mensen wel het vertrouwen in jouw product of dienst hebben! Het kan voor jouw bedrijf bijvoorbeeld ook belangrijk zijn om het aantal volgers van je pagina te verhogen. Dit zorgt voor betrouwbaarheid, maar óók voor een uitbreiding in jouw netwerk. Deze volgers kun je namelijk altijd meenemen in jouw strategie. Ook hiervan kun je een look-a-like maken, zodat het social media platform een soortgelijke doelgroep gaat bereiken.

Resultaat Strategisch social media plan

Een goede campagne gehad? Geen idee? Analyseer áltijd je resultaten! We kunnen het niet vaak genoeg zeggen, maar data is the key. Juist door je campagnes te analyseren, kun je je volgende campagne sterker maken, de doelgroepen gebruiken of de ruimte creëren om nieuwe dingen te (A/B) testen. Data uit je campagnes zegt zóveel, zo kun je bijvoorbeeld terughalen wat de leeftijd van je meest betrokken (of converterende) doelgroep is. Zijn het voornamelijk mannen die een aankoop doen? Op welk tijdstip wordt er het meeste in mijn webshop gekocht. Allemaal data waar je met je volgende campagne op kan inspelen. Zo kun je met bovenstaande conclusies bijvoorbeeld een avondcampagne op alleen het mannelijk geslacht draaien. Op deze manier zet je je budget veel effectiever in.

Zorg er dus voor dat je écht een plan hebt voordat je start met het inzetten van social media. Het is zo zonde om budget, kansen óf een potentiele doelgroep te laten liggen!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het opstellen van jouw strategie / plan? Wij helpen je graag! Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden.

 

 

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.