Gaat de Facebook coin het de dollar en euro lastig maken?

In een tijd waarin banken in kwaad daglicht staan en de markt van digitale valuta al enkele jaren in opkomst is, gaat de Facebook coin zijn opmars maken in de wereldeconomie.

Leestijd: 8 min.

2,7 miljard gebruikers

Met ruim 2,7 miljard gebruikers wereldwijd heeft Facebook een van de meest waardevolle netwerken in handen die er sinds mensen heugenis bestaan. Stel je eens voor dat al deze bijna 3 miljard mensen hetzelfde betaalmiddel gaan gebruiken. In vergelijking met de euro? Er zijn 741 miljoen inwoners in Europa…

Hoe makkelijk gaat dat worden?

Nou, heel erg makkelijk! In China weten ze bijvoorbeeld niet beter; betalen met Alipay en WeChat Pay is daar de normaalste zaak. De overheid heeft winkels in China zelfs moeten verplichten contant geld te blijven accepteren. Het gros van de bevolking betaalt daar met geld vanuit het grootste sociale netwerk uit China: WeChat.

De Facebook coin is dus niet zo vergezocht

Mark Zuckenberg, eigenaar van Facebook, heeft een aantal jaar geleden al aangegeven dat China ver voorop loopt op het gebied van mobiel betalen. Hij bezocht regelmatig China om kennis op te doen. De afgelopen jaren is er gekeken hoe dit toe te passen is op het Facebookplatform. De eerste stap is gezet met de aankoop van WhatsApp. Deze lijkt namelijk erg veel op WeChat. Echter is WeChat veel volwassener en zijn er veel meer opties mogelijk binnen dit sociale netwerk.

facebook coin

Wat kunnen we van de Facebook coin verwachten?

Het gaat een digitaal betaalmiddel worden dat gebaseerd is op de blockchain die we allemaal kennen van de bitcoin en andere cryptocurrency. Echter zal de Facebook coin een stablecoin worden. Een stablecoin is een digitaal betaalmiddel dat een stabiele waarde heeft die gelijk staat aan een bestaande valuta zoals de dollar of euro. De Faceboook coin wordt dus een cryptomunt die dus niet zo snel in waarde zal veranderen.

Het verhaal gaat dat de waarde van een Facebook coin gelijk zal staan aan meerdere valuta’s. De kans is dus groot dat de dollar en de euro beide een belangrijke rol gaan spelen in de waarde van de Facebook coin.

Facebook is al druk in gesprek met crypto exchanges (handelsbeurzen voor digitale valuta) om de coin via daar aan te bieden. Hiermee gaat Facebook zich dus echt mengen in de cryptocurrency-wereld, maar tegelijkertijd dus ook in de wereldeconomie op het gebied van valuta’s! Door de coin aan te bieden via crypto exchanges gaat het er echt op lijken dat we te maken krijgen met een gedecentraliseerde munt. Hier is nog niet veel duidelijk over, wel gaan er de verhalen dat Facebook zoekt naar 1 miljard aan durfkapitaal zodat het decentrale karakter van de munt vergroot kan worden richting de buitenwereld.

In de toekomst zal je de Facebook coin waarschijnlijk gewoon kunnen kopen in de Facebook-app. Deze zal dan gekoppeld worden aan je bankrekening. En misschien kun je in de verre toekomst zelfs je salaris laten storten op Facebook, omdat banken dan uit de tijd zijn…?

Waarom doet Facebook dit?

Zoals eerder aangegeven, zie je dat ze in China hier veel verder in zijn. Daar is WeChat de ouderwetse portemonnee, bankpas, internetbankieren en zelfs hypotheek in één! In China kan je echt alles betalen met WeChat Pay! Van je boodschappen in de supermarkt die afgerekend worden met een QR-code, eten dat je online bestelt tot aan medicijnen bij de apotheek en verzekeringen die je afsluit bij je tussenpersoon. Je kunt zelfs je maximale hypotheek berekenen op WeChat. Dit op basis van je sociale klasse waarbij je vriendenkring en inkomen een rol spelen. Maar laten we het voor nu bij de Facebook coin houden…

Voorspellingen zeggen dat Facebook hier in het beste geval 19 miljard extra omzet mee kan realiseren. En in het slechtste geval 3 miljard extra omzet. Dit zal voor Facebook een hele belangrijke reden zijn om de Facebook coin te ontwikkelen. Er gaat enorm veel extra geld in de kas komen!

Daarnaast streeft Facebook ernaar om een maximale gebruikerservaring te realiseren voor iedereen die op Facebook zit. Het doel is mensen zo lang mogelijk op één van de platformen van Facebook te houden. Instagram en WhatsApp zijn hierbij erg belangrijke aankopen geweest de afgelopen jaren. Hoe meer tijd iemand doorbrengt op Facebook, Messenger Instagram en WhatsApp, hoe meer advertentie-inkomsten er te realiseren zijn voor Facebook.

In onze vorige blog vertellen we o.a. meer over hoe Facebook, Messenger Instagram en WhatsApp onderliggend steeds nauwer gaan samenwerken.

Online en offline betalen

Hoe vaak kijk jij op je bankrekening om te checken hoeveel euro er nog op staat? Juist! Vaak. Dus stel jij hebt een x aantal Facebook coins waarmee je overal kan betalen, online en offline en waarmee je je een bedrag ook gratis kunt overmaken naar vrienden, zoals bij Tikkie! Klopt, dan is Facebook de functie van jouw internetbankierenapp aan het overnemen.

Er zit trouwens enorm veel potentie in het overmaken van geld naar familie en vrienden voor Facebook! Wereldwijd zijn er onwijs veel bedrijven die geld verdienen aan het verzenden van geld naar andere landen. WesternUnion is één van de grootste spelers hierin. De kosten voor het verzenden van geld kunnen erg hoog oplopen. Bij het verzenden van € 200,- naar een familielid in een derdewereldland bijvoorbeeld kunnen al snel € 13,- aan transactiekosten met zich meebrengen. Hoe mooi zou het zijn als dit gratis zou gaan via Facebook? Yes, ook dat is de kracht van de Facebook coin!

Zoals je ziet in onderstaande video, kan je met WeChat Pay overal betalen door gemakkelijk gebruik te maken van een QR-code. Dit kan straks ook met de Facebook-app. En dan hebben we het nog niet over Messenger, Instagram en WhatsApp gehad.

Kan betalen met de Facebook coin ook via Instagram en WhatsApp?

Jazeker! De drie grootheden zijn op de achtergrond bezig dezelfde structuur op te bouwen technisch gezien. Facebook doet dit omdat de kanalen beter op elkaar aan te laten sluiten als betaalmiddel maar aan de andere kant ook omdat deze wereldwijd anders gebruikt worden door de consument. Zo zijn de Instagram Stories hier in Europa en Amerika heel populair, maar in India zijn het de WhatsApp-statusupdates die worden gebruikt om kortstondige content te delen. Hetzelfde verhaal met WhatsApp in Nederland! Hier onwijs groot, maar in België gebruikt men veel meer Messenger van Facebook als chat-app.

De Facebook coin gaat makkelijker worden dan de huidige betaalmethode!

Wanneer je geld wil overmaken naar iemand anders met een andere bankrekening, dan kan je nu nog een dag wachten. Soms zelfs een heel weekend. Of wat te denken van betalingen met creditcard om je vakantie te boeken en de extra kosten bij geld opnemen in het buitenland? Niet handig! 12 cijfers, een verloopdatum en de beveiligingscode achterop. Achteraf schrik je van het bedrag dat wordt afgeschreven.

Als voorbeeld nemen we Uber: 2% van het te betalen bedrag gaat rechtstreeks naar de creditcardmaatschappij. Terwijl je met je Facebook-app in de toekomst rechtstreeks aan de chauffeur kan betalen!

Waar je ook bent, je telefoon (met daarop Facebook, Instagram, Messenger en/of WhatsApp) is altijd bij je. Via één van de Facebook-apps kan je in de toekomst dus gemakkelijk een betaling doen, bij welke winkel, webshop of organisatie dan ook. Mits de Facebook coin uiteraard een groot geaccepteerd betaalmiddel gaat worden.

Wij verwachten veel van de Facebook coin en zullen dit op de voet blijven volgen. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en we houden je op de hoogte bij nieuwe ontwikkelingen! Met onze interesse en kennis in social media en cryptocurrency zijn we dé partner die je kan helpen bij al je vragen.

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?