Ontvang 5 GRATIS socialmediatips!
076 8897629 | info@yourbusinessonline.nl

TikTok als marketingkanaal?

Is het doel van jouw bedrijf veel jongeren bereiken? Dan is adverteren op TikTok hét kanaal om op te adverteren. Ondertussen zitten er ruim 3,5 miljoen Nederlandse jongeren op TikTok, sla dus nu je slag!

Wat is TikTok?

TikTok is een socialmedia-kanaal met een sterke focus op video. Gebruikers maken korte filmpjes welke bewerkt worden met filters, stickers, teksten, etc. Op de tijdlijn ontdekken andere gebruikers al deze korte video’s. De video’s zijn vooral gericht op life hacks en challenges. Er is het afgelopen jaar wat afgedanst op TikTok!

TikTok als marketingkanaal

Je kunt TikTok op 3 verschillende manieren inzetten: je kunt kiezen om organisch bereik te creëren door relevante video’s op je account te plaatsen, je kunt werken met TikTok-influencers óf je gebruikt de advertentiemogelijkheden binnen TikTok.

Organisch bereik via TikTok

Zodra jij een account hebt aangemaakt, kun je direct starten met het plaatsen van video’s. Deze video’s hoeven niet perfect gefilmd en bewerkt te zijn, nee, de video’s mogen juist de ‘echtheid’ van jou en jouw bedrijf laten zien. Door een eigen #hashtag te creëren kun je interactie aangaan met de doelgroep en maak je kans om viral te gaan als veel mensen jouw challenge / uitdaging aangaan. Zorg ervoor dat deze challenge wel aansluit bij jouw bedrijf en de doelgroep van jouw bedrijf.

Samenwerken met influencers

Net als op andere socialmedia-kanalen zijn er een aantal profielen met miljoenen volgers op TikTok. Door een influencer in te schakelen, bereik je op een laagdrempelige manier precies de doelgroep die jij wilt bereiken. Zorg er wel voor dat je een influencer kiest die aansluit bij jouw merk of bedrijf. Er zijn online ook vaak tools te vinden waarmee je de perfecte influencer aan jouw bedrijf kan koppelen.

Adverteren op TIkTok

Adverteren op TikTok

Door de advertentiemogelijkheden op het platform kun je jouw gemaakte content / video’s terecht laten komen bij een gecreëerde doelgroep. De targetingopties op TikTok zijn nog niet zo uitgebreid als bij het adverteren op Facebook of Instagram; momenteel kun je alleen targeten op leeftijd en locatie. In de toekomst wil TikTok hier ook interesses aan toevoegen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw content zichtbaar te maken. Je kunt bijvoorbeeld bereik kopen door middel van een fullscreen-advertentie. Deze fullscreen-advertentie komt in beeld bij het openen van de app. Ook kun je gebruik maken van pre-roll-advertenties, verticale advertenties, ‘billboards’ en overlay-advertenties.

De laatste manier om jouw merk of bedrijf zichtbaar te maken op TikTok is het aanmaken van filters. Deze kun je in 2D, 3D en zelfs 4D uploaden. Deze filters kunnen ervoor zorgen dat de doelgroep meer betrokken raakt met jouw merk.

Voor en nadelen van adverteren op TikTok?

Adverteren op TikTok heeft op dit moment nog weinig targeting-opties waardoor je dus genoodzaakt bent een brede doelgroep aan te spreken. Als dit niet past bij jouw merk/bedrijf, houdt het eigenlijk al op. Aan de andere kant is er momenteel nog niet veel concurrentie op TikTok (minder dan 4% van de socialmediamarketeers (wereldwijd) gebruikt TikTok in de marketingstrategie), waardoor adverteren op TikTok relatief goedkoop is. De app heeft momenteel een engagement rate van 29%, welke dus veel hoger ligt dan bijvoorbeeld Instagram!

Ben jij net zo enthousiast als wij en wil je ook aan de slag met adverteren op TikTok? Wij helpen je graag!

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.