10 redenen om uw social media activiteiten niet volledig door een stagiair(e) te laten uitvoeren.

Veel bedrijven kiezen er nog steeds voor om hun social media activiteiten volledig door een stagiair(e) te laten uitvoeren. Een belangrijke reden hiervoor is voor veel bedrijven dat ze de nodige kennis hiervoor niet in huis hebben en een stagiair(e) een goedkope oplossing is. Maar foto’s van een stapweekend delen op social media is natuurlijk iets heel anders dan op een professionele wijze contact leggen met uw potentiële klanten uit naam van het bedrijf. Onderstaand 10 redenen om de social media activiteiten niet volledig door een stagiair(e) uit te laten voeren:

1. Privé actief zijn op social media is totaal iets anders dan vanuit zakelijke motieven.

Studenten zijn in het dagelijks leven veel actief op social media en onderhouden op deze manier relaties met vrienden, familie en bekenden. Hierdoor weten ze natuurlijk veel over het gebruik van verschillende social media platformen. Echter vergt het inzetten van social media op een professionele manier wat meer kennis dan een vakantiefoto delen op een Facebook profiel.

vakantiefoto-stagiaire

2. Een stagiair(e) heeft geen vergelijkingsmateriaal van andere bedrijven of campagnes.

Een goed startpunt om aan de slag te gaan met social media is kennis en ervaring. Een stagiair(e) zal prima aan de slag kunnen met het creëren van content, uitbreiden van je netwerk en misschien ook wel het instellen van een advertentiecampagne. Vaak ontbreekt echter het vermogen om de resultaten hiervan op een goede manier te vergelijken. U heeft hierdoor dus eigenlijk weinig zicht op het feit of de huidige inzet van social media voldoende rendement gaat opleveren.

3. Fouten op social media kunnen grote gevolgen hebben.

Zoals jullie allemaal wel weten kan een kleine fout op social media grote gevolgen hebben. Hiervan zijn talloze voorbeelden op te noemen. Wat dacht u bijvoorbeeld van Trijntje Oosterhuis die 1euro per like zou doneren? Stagiair(e)s komen in uw bedrijf om te leren en maken nu eenmaal fouten. Bedenk dus van tevoren dat goede begeleiding uiterest belangrijk is. Een klein foutje is zo gemaakt en kan flinke gevolgen hebben voor het bedrijf.

fouten stagiaire social media

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. De mogelijkheden om te adverteren op social media zijn enorm.

Het bedenken en plaatsen van content zal voor veel stagaires nog geen problemen opleveren. Wil je echter flinke slagen maken op social media dan kun je niet zonder gerichte advertentiecampagnes. In die aantal maanden dat de stagiair(e) voor uw bedrijf aan de slag gaat zal deze een fractie van alle mogelijkheden hebben kunnen benutten. Dit is natuurlijk zonde.

5. Voor het creëren van content zijn verschillende skills nodig.

Wanneer u als bedrijf zijnde serieus met social media aan de slag gaat wil je uiteraard dat u een goede indruk achterlaat. Hierbij is het van belang dat alle huisstijlregels nageleefd worden, uw logo goed gebruikt wordt etc. U zult dan al snel op zoek moeten naar een stagiair(e) met uitstekende kennis van social media maar ook van bewerkingsprogramma’s als Photoshop.

social media stagiaire content

6. Een stagiair(e) werkt slechts enkele maanden voor uw bedrijf.

Stagiair(e)s werken vaak slechts een aantal maanden voor uw bedrijf. Na deze periode gaan ze verder met hun opleiding of op zoek naar een baan. Dit heeft in de meeste gevallen tot gevolg dat al uw social media kennis verdwenen is en alle werkzaamheden op dit gebied ook direct stil komen te liggen.

7. Adverteren op social media is stukken duurder als de nodige kennis onbtbreekt.

Het rendement van advertentiecampagnes op social media is voor een groot gedeelte afhankelijk van de aanwezig kennis om deze campagnes effectief in te zetten en optimaliseren. Als deze kennis ontbreekt kan een zelfde campagne je in sommige gevallen misschien wel 2 of 3 keer zoveel kosten.

8. Belangrijke KPI’s kunnen niet altijd inzichtelijk worden gemaakt.

Om effectief social media in te zetten is het van belang om deze activiteiten goed te meten. Zo wil je natuurlijk maar al te graag weten hoeveel leads of verkopen deze campagnes opleveren. Hiervoor is de nodige kennis benodigd. Bijvoorbeeld voor het installeren van een Facebook tracking pixel en Google Analytics. Als deze kennis ontbreekt is het erg lastig om een ROI te koppelen aan alle social media activiteiten. Google Analytics resultaten wijken soms af van resultaten uit social media analyses. Er is voldoende kennis nodig om hiervan een juiste analyses samen te stellen en het marketingbudget te bepalen.

9. Een stagiair(e) krijgt geen professionele ondersteuning van Facebook, Twitter of LinkedIn.

Social media zijn self-service platformen. U dient dus helemaal zelf te bepalen hoe u dit gaat inzetten. Wilt u hier ondersteuning voor? Dan is dit als bedrijf nauwelijks mogelijk. Vooral contact met Facebook en Twitter is alleen voorbehouden aan grote bedrijven of social media bureau’s. Uw stagiair(e) zal dan ook geen contact op kunnen nemen met bijvoorbeeld Facebook voor ondersteuning bij een advertentiecampagne of andere vragen.

stagiaire geen support facebook twitter

10. Een socialmediastagiair(e) krijgt vaak te weinig professionele begeleiding.

Stagiair(e)s zijn natuurlijk werkzaam bij uw bedrijf om iets te leren. Echter heeft u zojuist een stagiair(e) aangenomen om u iets te leren. Dit is de omgekeerde wereld. Wil je een stagiair(e) echt iets bijbrengen en een waardevolle stage aanbieden? Zorg er dan voor dat er intern iemand aanwezig is die hem/haar kan begeleiden of neem een social media bureau in de arm om de belangrijkste activiteiten op te pakken. Zo kan een bureau ook na het vertrekken van de stagiair(e) verder met het realiseren van uw doelstellingen.

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.