Effectief inzetten van Stories!

Instagram en Facebook Stories zijn inmiddels niet meer weg te denken uit de socialmedia marketingmix. Deze feature zorgt ervoor dat het voor gebruikers nog eenvoudiger wordt gemaakt om snel content te consumeren. Via Stories blijf je op de hoogte van wat je vrienden aan het doen zijn, maar zie je bijvoorbeeld ook wat er nieuw is op het menu van je favoriete restaurant, korte video’s van evenementen, een promo voor een opleiding en ga zo maar door. Gebruikers zijn eerder geneigd om de Stories te bekijken dan tijd te nemen om door een Instagram feed te scrollen. Vergeet Stories dus zeker niet! Maar hoe zorg je ervoor dat je deze Stories zo effectief mogelijk inzet? Dat vertellen we je graag!

Instagram stories

Wanneer gebruik je Instagram of Facebook Stories?

Via Instagram of Facebook Stories kun je in een korte tijd een verhaal vertellen. Zorg dus dat je in enkele seconden via een afbeelding of video je boodschap over kunt brengen en je doelgroep kunt boeien (+/- 2.8 seconden). Dit kan door gebruik te maken van flitsend beeld, pop-up teksten of interactie uit te lokken. Vaak gebruik je Instagram of Facebook Stories in de eerste fase, ook wel de ‘see’ of ‘think’ fase. Het is dus belangrijk om bereik en bekendheid te genereren voor het merk of product. De mensen die interactie hebben met jouw merk kun je verzamelen in een doelgroeplijst en gebruiken voor een volgende fase. Als de campagne een tijdje gelopen heeft, kun je de resultaten ervan evalueren. De volgende resultaten zijn hier geschikt voor:

  • Weergaven: totaalaantal views van de Story
  • Bereik: aantal accounts dat jouw Story gezien heeft
  • Reacties: aantal keer dat mensen iets met jou Story gedaan hebben zoals een DM
  • Verkeer: aantal keer dat mensen via jouw Story naar je website zijn gegaan

Tips voor de inzet van Instagram of Facebook Stories:

  • Per story kan je 10 hashtags gebruiken. Dat zijn er veel, maar ze hoeven niet allemaal zichtbaar te zijn. Je kan namelijk de hashtags zo klein maken als je wilt en je kan ze verbergen onder stickers of gifjes. Zo worden je Stories toegevoegd aan de zoekresultatenpagina van de hashtags, zonder dat ze zichtbaar zijn in de afbeelding of video zelf.
  • Er zijn tegenwoordig verschillende mogelijkheden om de interactie aan te gaan met je volgers. Zo kan je gebruik maken van een poll, vraag of een zekere ranking waarbij je een emoji kan kiezen en de volgers kan laten kiezen hoe goed hij bij je content past. En Instagram ontwikkeld voortdurend nieuwe opties! Maak hier dus ook gebruik van en vraag je volgers om hun mening.
  • Laat je Instagram/Facebook Stories overnemen door iemand anders. Bijvoorbeeld je medewerkers of familie. Zo zien je volgers ook de menselijke kant van het bedrijf en maak je berichten weer wat persoonlijker. De kwaliteit hoeft dus ook niet optimaal te zijn want het gaat om de echtheid
  • Maak gebruik van je hoogtepunten! Op Instagram is er namelijk de mogelijkheid om je Stories langer dan 24 uur zichtbaar te laten zijn. Dit doe je door ze toe te voegen aan een hoogtepunt op je profiel. Deze hoogtepunten kan je dan ook weer onderverdelen in categorieën met bijvoorbeeld leuke iconen.
  • Koppel Instagram Stories aan Facebook. Op deze manier wordt de content die plaatst op Instagram automatisch doorgeplaats op de Facebookverhalenfunctie.

Aan de slag met Instagram & Facebook Stories

Wil jij nou ook aan de slag met Instagram & Facebook Stories maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Daar kunnen wij je bij helpen! Wij hebben al meerdere malen succesvolle story-campagnes gedraaid met meetbaar resultaat. Opzoek naar meer bereik, naamsbekendheid of bijvoorbeeld websiteverkeer? Wij maken het waar!

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.