De cijfers liegen er al tijden niet meer om, Instagram wordt zelfs al het nieuwe Facebook genoemd: de groei is enorm! Niet alleen onze jongste kijkbuiskinderen scrollen dagelijks door een feed vol prachtige plaatjes, video’s én advertenties. De stijging van het aantal Instagramgebruikers is namelijk het grootst in de leeftijdscategorieën 20-39 en 40-64. Zelfs meer dan 10% van de 80+’ers is anno 2020 actief op Instagram. En aangezien onze vrienden van Facebook houden van vernieuwing, laten ze ook Instagram niet met rust. Een hoop nieuwe functies staan weer voor je klaar! Houd jij ze allemaal bij? Wij brengen je graag op de hoogte van de drie belangrijkste nieuwe advertentiefuncties en -trends voor dit jaar.
1. Adverteren met bestemming Instagram Direct
Een van de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van adverteren op Instagram is dat Instagrams eigen inbox Instagram Direct binnenkort in te stellen zal zijn als advertentiedoel. Al langere tijd is het mogelijk om jouw Facebook Messenger advertenties ook op de Instagramtijdlijn te tonen, maar een klik op de advertentie bracht je dan naar het Messengerplatform in plaats van de inbox van het socialmediakanaal wat op dat moment in gebruik is. Niet handig voor de groeiende jonge doelgroep die niet meer op Facebook, maar alleen op Instagram actief is. De oplettende kijker spotte het al in enkele advertentie-accounts: daar komt binnenkort namelijk verandering in. Instagram direct kan als bestemming worden gekozen in onder andere traffic campagnes.
2. Brands Collabs Manager
Van je passie je beroep maken? Dat kan met de Brands Collabs Manager! Met deze tool kun je samenwerken met diverse bedrijven. Maar hoe werkt Merksamenwerkingsbeheer in Facebook nou precies?
In deze tool kunnen makers effectiever met merken samenwerken. Als merk stel je een doelgroep in waar jij jouw merk graag aan wilt tonen. Een maker óf influencer kan zich inschrijven voor jouw ‘opdracht’ en weet daarbij direct waar hij/zij aan toe is. Zodra er vanuit beide kanten akkoord is, ga je samen een betaald partnerschap aan.
Een betaald partnerschap label wordt aangebracht op een post en jouw product wordt onder het netwerk van de maker gepromoot. Het is dus belangrijk goed voor je te hebben aan welke doelgroep je jouw product en/of dienst wilt tonen.
3. Instagram shopping
Voor veel bedrijven is het tegenwoordig ook mogelijk om Instagram Shopping in te zetten. Dit betekent dat je geen “link in bio” meer hoeft te gebruiken, want je tagt je producten simpelweg in je afbeelding! Op deze manier hoeft de gebruiker niet meer op zoek te gaan naar het product en kan hij/zij direct doorklikken naar de website. De gebruiker hoeft zelfs de app niet meer te verlaten waardoor een aankoop sneller en makkelijker wordt.
Goed om te weten; je kunt maximaal 5 producten taggen in een foto. Deze tags blijven onzichtbaar totdat er op de foto wordt geklikt. Instagram Shopping is interessant voor álle merken en bedrijven die online producten verkopen.
Waarom is het belangrijk om te adverteren op Instagram?
Je vraagt je vast af waarom het nou zo belangrijk is om ook het platform Instagram mee te nemen in je advertentiestrategie? Nou, de cijfers liegen er niet om… Uit onderzoek is gebleken dat de tijd die je besteed aan het bekijken van video’s op Instagram, met 80% is gestegen. Ook is onderzocht dat meer dan 200 miljoen Instagrammers dagelijks minimaal één bedrijfsprofiel bezoeken! Dat wil je toch?! We hebben nog een reden waarom je zou moeten gaan adverteren op Instagram, 60% van de mensen geeft namelijk aan dat ze nieuwe producten ontdekt hebben via Instagram.
Verder is het gewoon erg slim om je advertentieplaatsing te splitsen in beide platformen, op deze manier kan Facebook de weergave optimaliseren en kunnen we je advertenties voor de laagste kosten laten zien aan de juiste mensen. Ben je er ook bewust van dat Instagram een hele betrokken doelgroep is, veel mensen bezoeken dit platform voor inspiratie, maak daarom dus ook zeker gebruik van Stories!
Zelf aan de slag?
Je kan jouw activiteiten op Instagram uitbesteden bij een socialmedia-expert of bij een bureau zoals wij. Ga je liever eerst zelf aan de slag? Dan helpen we je uiteraard een handje op weg. Eerder schreven wij een blog over de verschillende mogelijkheden tot het aanmaken van een bedrijfsaccount op Instagram. Hierin leggen we je de eerste stappen naar het creëren van advertenties op dit platform uit. Let er wel op dat het je eigen maken van de advertentiemogelijkheden op de socialmediaplatformen tijd kost. Het is belangrijk je campagnes dagelijks te checken en te optimaliseren indien nodig.
Daarnaast volgen de nieuwe mogelijkheden elkaar in rap tempo op, het is dus belangrijk op de hoogte te blijven. Lukt het je niet deze investering te doen in tijd? Dan raden we je aan te investeren in een social media partner die deze werkzaamheden voor je uit handen neemt. Wil je daar meer informatie over? De koffie staat klaar 😉