Waarom jouw bedrijf niet meer zonder influencer marketing kan!

Influencer marketing inzetten voor het verkopen van je product of meer naamsbekendheid bij een relevante doelgroep? Vooral op Instagram kun je als merk niet meer zonder influencers. Dagelijks bezoeken ruim 3 miljoen Nederlanders het platform om outfit-inspiratie op te doen, hippe lunchtentjes te vinden, innoverende uitvindingen te ontdekken, enzovoort, enzovoort! Een bericht van je inspiratiebron op je Instagram feed zal om deze reden al meer aanspreken dan een willekeurige tv-reclame! Met influencers maak je gericht reclame voor een doelgroep die geïnteresseerd is in jouw product/merk. Maar waar moet je allemaal rekening mee houden?

Leestijd: 5 min.

Hoe schakel je een influencer in?

Wil je meer verkeer naar je website of Instagrampagina? Een product verkopen? Of naamsbekendheid bij de juiste doelgroep genereren? Zorg ervoor dat je eerst duidelijk weet wat je doel is.

Er zijn influencers in veel verschillende branches, denk aan: sport, make-up, interieur, fashion, food en zelfs ouderschap. Je kunt een influencer kiezen die bijvoorbeeld alleen over hardlopen bericht (wanneer je een hardloopproduct verkoopt kan dit erg relevant zijn), maar je kunt ook voor een influencer kiezen die binnen meerdere branches valt. Zo zorg je er dus al grotendeels voor dat jouw merk of product bij de juiste doelgroep terechtkomt.

Omdat volgers vaak erg betrokken zijn bij een influencer en hem/haar misschien zelfs als rolmodel zien, is het belangrijk dat jouw merk past bij de influencer die je inschakelt; je bereikt een relevante doelgroep en de volgers vinden het een goede match. Dit komt veel geloofwaardiger over! Ook is de persoonlijkheid van de influencer belangrijk. Komt dit overeen met wat jij wil uitstralen?

influencer-marketing

Hoeveel volgers?

Er wordt onderscheid gemaakt tussen micro-influencers en macro-influencers. In Nederland ben je een micro-influencer tot 30.000 volgers en een macro-influencer wanneer je tussen de 30.000 en 100.000 volgers hebt. Je kunt bij het kiezen van de influencer bedenken of je een groot bereik of een hogere betrokkenheid belangrijker vindt. Als je kiest voor een micro-influencer, bereik je een specifiekere doelgroep die meer betrokken is bij de berichten van de influencer. Daarnaast heb je als samenwerkende partij vaak direct contact met deze influencer en ben je waarschijnlijk een stuk goedkoper uit dan bij een macro-influencers.

Interactie en creativiteit

Het engagement van de influencer is erg belangrijk. Zijn de volgers echt? Hoeveel likes en reacties krijgt de influencer op een bericht? Er zijn verschillende tools om dit te berekenen, zoals: phlanx.com. Want als de volgers nep zijn of ze geen betrokkenheid tonen bij de influencer, dan is het inschakelen van deze influencer misschien niet de slimste zet. Ook ligt het engagement bij een micro-influencer vaak een stuk hoger dan bij een macro-influencer.

Verder is de creativiteit erg belangrijk. De volgers vinden het niet interessant om alleen maar gesponsorde content te zien, hierdoor verdwijnt de geloofwaardigheid. Geef de influencer daarom de vrijheid om content te creëren die bij hem/haar past. Laat de influencer creatieve content maken en zelf bepalen op welk tijdstip de content geplaatst wordt, dit komt authentiek over.

De samenwerking

Schakel je influencer marketing in voor één post of ga je een langdurige samenwerking aan? Er worden steeds meer langdurige samenwerkingen met influencers aangegaan, omdat dit voor meer resultaat zorgt op de lange termijn. De volgers zullen de influencer associëren met een bepaald merk.

Influencer marketing, waar wacht je nog op?

In 2019 is het dus zeker belangrijk om een influencer in te schakelen op Instagram (en laten we Facebook niet uitsluiten). Bovendien kun je de content die de influencer maakt, delen op jouw eigen socialmedia-kanalen! Ook wij zijn momenteel druk bezig met influencersamenwerkingen voor verschillende klanten. Ben jij nieuwsgierig naar hoe een influencer jouw merk/bedrijf een boost kan geven? Wij kunnen je hier meer over vertellen! Neem contact met ons op.

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?