Deze socialmedia-trends zou ook jíj moeten inzetten in 2018!

Nieuw jaar, nieuwe kansen! Ook op socialmediagebied staan er weer veel ontwikkelingen voor de deur. Diverse nieuwe mogelijkheden bieden nieuwe kansen voor het komende jaar. Wij namen de socialmedia-trends voor 2018 onder de loep en vertellen je graag meer over de kansen die ook jíj zou moeten pakken!

Dat socialmediamarketing uit de kinderschoenen is, is al langere tijd een feit. Als ondernemer ontkom je er daarom ook niet meer aan dit marketingmedium in te zetten. Waar je 5 jaar geleden al een enorme opvaller was met je eigen Facebookpagina, tel je anno 2018 alleen mee als je écht meerwaarde biedt voor je doelgroep. Dit doe je door gepersonaliseerde, unieke content te bieden, gebruik te maken van microtargeting bij het adverteren én door alle vragen van je klant snel en persoonlijk af te handelen via de chat. Hoe je dit aan zou moeten pakken? Dat leggen we hieronder uit!

Beleving staat centraal

Mensen gaan je vandaag de dag niet meer volgen omdat ze jou of jouw bedrijf interessant vinden, maar omdat het ze interesseert wat je te zeggen hebt. We willen lui achterover kunnen zitten. Dat betekent je socialmediakanalen openen en gevoed worden met content die jíj interessant vindt, zonder dat je hiernaar op zoek hoeft te gaan. Wil je onder de aandacht komen bij je doelgroep? Publiceer dan content die hen aanspreekt. Vertel je doelgroep niet waarom ze jouw product moeten kopen op basis van de unieke snufjes die jouw product biedt, er zijn namelijk talloze vergelijkbare producten op de markt. Vertel je doelgroep in plaats daarvan waarom ze jouw product zouden willen hebben. Mensen kopen niet wát je doet, maar waaróm je het doet. Vertel welke doelstelling jouw merk nastreeft en speel daarbij in op gevoel. Wat is je verhaal? Storytelling en beleving staan centraal!

Adverteren, adverteren, adverteren

Zoals inmiddels bekend toont Facebook niet meer alle berichten die je op je bedrijfspagina plaatst aan alle volgers van je pagina. Om beter zichtbaar te zijn bij je doelgroep is het daarom noodzakelijk te adverteren. Facebook kent inmiddels tal van advertentiemogelijkheden die bij een juiste implementatie ervoor kunnen zorgen dat jouw potentiële doelgroep wordt omgetoverd tot jouw ambassadeurs. Een van de belangrijkste socialmedia-trends van 2018? Leg de focus op de klantreis! Die reis begint niet bij de drempel waarover jouw klant je winkel binnenstapt, niet bij de vriendelijke glimlach waarmee je hem of haar begroet en niet bij de extra aanbieding die je plaatst naast je kassa. De klantreis begint al op het moment waarop jouw potentiële klant voor het eerst over jou hoort of leest. Via social media bijvoorbeeld. Is het niet vreemd dat we de aankleding van ons bedrijf of de look & feel van onze webshop tot in de puntjes uitdenken, maar onze social media al snel ‘er gewoon zelf bijdoen’? Via Facebook en Instagram is het vandaag de dag mogelijk jouw potentiële klant te begeleiden tot de deur. Maak hem of haar warm met een advertentie waarin je meer over je merk vertelt, leid personen die interesse tonen in deze advertentie door naar de website door gebruik te maken van gerichte advertenties en laat personen die de website bezocht hebben weten waarom ze jouw product of dienst echt niet mogen missen. Verkocht?! Wellicht kun je ze dan over een tijdje nogmaals benaderen om een herhaalaankoop te doen.

De toevlucht van Facebook Messenger

Facebook Messenger maakt in 2018 een opmars. Waar je voorheen als bedrijf alleen naar Messenger greep als je een vraag wilde beantwoorden, kun je Facebooks chattool nu ook gebruiken om gesprekken met potentiële klanten te starten. In 2017 zagen we de opkomst van chatbots, dit zal in 2018 verder doorzetten. Daarnaast wordt Messenger aangevuld met allerlei slimme functies. Zo wordt er op dit moment een agendatool uitgerold, waarmee je eenvoudig via Facebook Messenger afspraken en reserveringen kunt plannen met een paar klikken op de knop. Koppel dit aan je huidige reserveringssysteem en je hebt alle afspraken weer op één plek, maar bent tegelijkertijd een stuk gebruiksvriendelijker te benaderen dan voorheen. In de Verenigde Staten zien we dat Facebook Messenger zelfs al door equivalenten van Thuisbezorgd.nl wordt gebruikt om maaltijden te laten bezorgen met één bericht. Zelfs de betaling vindt plaats binnen Facebook. Wij zijn benieuwd wat de toekomst brengt!

Online en offline met elkaar verbinden

Facebook is je nieuwe openbare ruimte waar je vroeger je poster op de muur plakte. Je nieuwe lokale krant waarin je je advertentie plaatste en je nieuwe etalage waarmee je potentiële klanten je winkel in lokte. Wil je mensen naar je winkel trekken? Op Facebook moet je zijn! Het lijkt erop dat offline zich naar online verplaatst, maar dat is niet helemaal waar. Online kan offline aanvullen door slim gebruik te maken van lokale targetingmogelijkheden en offline-data kan weer ingezet om onlineprestaties te verbeteren. Het verzamelen van data en het inzetten hiervan wordt steeds belangrijker. Daarnaast ontstaan er steeds meer mogelijkheden om zowel online- als offline-data te gebruiken ter verbetering van advertenties. Data is geld. Dat weten vele bedrijven al lang en daarom is 2018 het jaar waarin de wetgeving wordt aangepast. De nieuwe wet AVG verplicht bedrijven dat de verwerking van persoonsgegevens op een veilige en transparante manier gebeurt. Hierover vertellen we je in een volgende blog graag meer.

Aan de slag met deze socialmedia-trends!

Kortom: het aantal mogelijkheden op social media groeit én blijft groeien. Ons advies is dan ook: maak hier gebruik van! Zet verschillende advertentiedoelstellingen in en test wat het best werkt binnen jouw doelgroep. Kom je er niet helemaal aan uit? Dan helpen wij je graag! Pak je social media nog niet professioneel aan? Dan is 2018 zeker het jaar waarin het tijd wordt dat te gaan doen! Wij vertellen je graag meer over de mogelijkheden voor jóuw bedrijf onder het genot van een kopje koffie. 😉

Klik hier om een afspraak te maken.

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?