In Nederland heeft Facebook 9,4 miljoen gebruikers waarvan 6,6 miljoen mensen het platform dagelijks gebruiken. Ook uw doelgroep is actief op Facebook, maar hoe gaat u deze effectief bereiken? Of misschien nog wel een belangrijkere vraag: “Hoe kunt u facebook inzetten om de omzet van uw webshop of winkel te vergoten?”. Benieuwd hoe u dit kunt doen? Lees dan snel verder.
Adverteren
Naast dat u berichten op uw Facebook pagina kunt plaatsen om bij de doelgroep onder de aandacht te komen biedt Facebook ook effectieve mogelijkheden om betaald bij de doelgroep onder de aandacht te komen. Wanneer u een bericht plaatst dan is het bereik hiervan afhankelijk van het aantal likes en de interactie van uw pagina. Met advertenties kunt u echter onder een voor u interessante doelgroep onder de aandacht komen. Facebook biedt verschillende opties voor het inzetten van een advertentiecampagne. Welke dat zijn zal hieronder verder uitgelegd worden.
Verhogen van het aantal likes
Zoals eerder aangegeven bepaald het aantal likes van uw Facebook pagina onder andere het bereik van de berichten die u plaatst. Hoe groter dus dit aantal likes is hoe meer mensen u bereikt met de berichten die u plaatst. Het verhogen van het aantal likes kunt u realiseren met een advertentiecampagne waarbij u bijvoorbeeld kunt targeten op: locatie, leeftijd, geslacht etc. Er zijn echter nog tal van andere mogelijkheden om te targetten. U kunt bijvoorbeeld targetten op mensen die online aankopen doen en nog veel meer.
Promoten van berichten
Het is mogelijk om in het advertentieprogramma berichten te promoten die u op de Facebook pagina heeft geplaatst. Dit kunt u gebruiken wanneer u met bepaalde berichten niet genoeg bereik realiseerdtof wanneer u het bericht bijvoorbeeld bij een bepaalde doelgroep extra onder de aandacht wilt brengen. Het promoten van berichten is bijvoorbeeld handig wanneer je een specifieke actie wilt promoten en mensen naar de winkel of webshop wilt sturen.
Klikken naar de website
Wanneer je een webshop hebt is het belangrijk dat er voldoende verkeer naar de website komt welke je vervolgens kunt laten converteren. Met een gerichte advertentiecampagne op Facebook kun je voldoende verkeer naar je webshop genereren en daarnaast natuurlijk de omzet op de webshop verhogen. De kosten per klik met een dergelijke advertentiecampagne zijn afhankelijk van de doelgroep, maar in veel gevallen goedkoper dan Google Adwords. Door het inbouwen van een Facebook conversiecode kun je exact bijhouden hoeveel omzet er uit de campagne komt en kunt u dus direct zien of de ROI(=Return On Investment) de moeite waard is.
Retargeting
Met een webshop krijgt u bezoek op de webshop via verschillende kanalen. Dit kan zijn via social media, AdWords campagne, een goede positie in de zoekmachine etc. Een groot aantal van deze bezoekers zal de website verlaten zonder een aankoop te doen. Via Facebook advertenties kun je deze personen nogmaals bereiken. Hiervoor dient een retargeting code aan de website toegevoegd te worden. Deze registreert de bezoeker en wanneer deze daarna Facebook bezoekt zal in het nieuwsoverzicht een advertentie van uw bedrijf te zien zijn. Hiermee kunt u deze persoon weer terug naar de webshop laten gaan en alsnog laten converteren. Deze manier van adverteren blijkt uiterst succesvol en heeft voor veel bedrijven al de nodige omzet opgeleverd. Onlangs hebben we nog een dergelijke advertentiecampagne in gezet voor een wintersportaanbieder. Deze heeft op dezelfde manier €48.000 omzet binnen gehaald met een advertentiebudget van slechts €500,-.
Aanbiedingen
Facebook biedt de mogelijkheid om aanbiedingen aan te maken en deze te promoten. Heeft u bijvoorbeeld een special product dat u bekend wilt maken met een actieprijs dan is deze tool hier uitermate geschikt voor. Wanneer je een aanbieding aanmaakt kunnen personen die deze aanbieding zien deze aanbieden “claimen”. Dit houdt in dat zee en mail ontvangen met deze aanbieding en als ze deze mail vervolgens meenemen naar de winkel kunnen ze door het inleveren van deze mail gebruik maken van de special actieprijs of eventuele korting.
Bricks-en-click
Bricks-en-clicks is een benaming die wordt gebruikt voor een succesformule waarbij een fysieke winkel en een webshop gecombineerd worden. Deze formule blijkt in veel gevallen succesvol, omdat het verkopen verhoogd. Wanneer u naast een fysieke winkel uw producten ook online aanbiedt kunt u een grotere afzet realiaseren, omdat simpelweg de doelgroep vergroot wordt. Mensen kunnen immers vanaf ieder locaties bestellen waarna het bij de koper bezorgd wordt. Andersom kunt u de webshop ook gebruiken om verkeer naar uw fysieke winkel te realiseren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een productdemonstratie of workshop die u via de webshop kunt promoten en op deze manier potentiele klanten fysiek naar de winkel krijgt. Een goede combinatie van bricks-en-clicks zorgt voor meer omzet en social media is een goede tool om te zorgen dat beide kanalen elkaar versterken .
[contact-form-7 id=”1806″ title=”Zonder naam”]