Socialmediatrends 2019 – Chatbots en automatisering

Wordt 2019 het jaar van de automatisering of willen we juist steeds persoonlijkere content ontvangen? Wij denken beide! Social media is hét medium om als bedrijf interactie aan te gaan met jouw doelgroep en klanten, maar op het gebied van social service liggen in ons land nog een heleboel kansen. Chatbots spelen hierin een belangrijke rol. Komende tijd bespreken wij door middel van verschillende blogs de belangrijkste socialmediatrends voor 2019. In deze blog leggen we uit waarom persoonlijk contact belangrijk is en wat chatbots en automatisering in de toekomst zullen betekenen.

Leestijd: 5 min.

Trend 1: Op maat gemaakte content

Facebook weet alles van je! Afgelopen jaar werd dit met het in werking treden van de nieuwe wet AVG nog eens heel duidelijk onderstreept. Voordeel hiervan is dat je advertenties heel specifiek kunt targetten. En dat verwacht je doelgroep ook. Jij als hondenliefhebber wil immers niet doodgegooid worden met reclame voor kattenvoer. En wanneer je de 60 bent gepasseerd, ben je uiteraard niet meer geïnteresseerd in welke luiers het beste uit de test komen. Goede targetting zorgt ervoor dat je je budget optimaal besteedt. Wanneer je content specifiek aansluit op je doelgroep zorg je ervoor dat jouw content relevant is en dus sneller de aandacht trekt! Door middel van automatisering is het mogelijk jouw advertenties automatisch aan te passen op je doelgroep. Zo toon je bijvoorbeeld eenvoudig productinformatie die specifiek relevant is voor jouw targetgroep.

socialmediatrends 2019 - automatisering

Trend 2: De chatbot als je ideale partner in crime!

Huh? We hadden het net toch over persoonlijk contact? Ja. En toch zijn chatbots een hele goede tool dit persoonlijke contact te vergroten. Jouw (potentiële) klant verwacht dat je via social media 24 uur per dag, 365 dagen per jaar áltijd beschikbaar bent om vragen te beantwoorden. Een bericht versturen via Facebook, Instagram of Whatsapp is tegenwoordig laagdrempeliger dan het plegen van een telefoontje (dan sta je weer in de wacht, of moet je eerst doorverbonden worden). En als je dan een berichtje via één van deze kanalen stuurt verwacht je ook meteen antwoord, toch? Maar als ondernemer heb je toch helemaal geen tijd om 24/7 vragen via social media te beantwoorden? Dan is daar de chatbot als ideale digitale assistent!

Chatbots worden vaak gebruikt om de customer experience te verbeteren: een chatbot is altijd beschikbaar voor hulp en vragen. Ze hebben namelijk geen lunchpauze of vakantie. Degene die aan het chatten is met de robot stelt een vraag waarop deze een geautomatiseerd antwoord teruggeeft. Chatbots begrijpen volledig het menselijk taalgebruik en de context. Dit zorgt ervoor dat ze vragen correct en snel beantwoorden. En komt de chatbot er niet helemaal uit? Dan neem jij het stokje eenvoudig over. Zo kan een chatbot voor jou het voorwerk doen, waarna jij jouw (potentiële) klant kan voorzien van persoonlijk advies.

Best of both: Combineer automatisering met een persoonlijke touch!

Stel: Je bent bijna jarig en één van de restaurants bij jou in de buurt wil je daarom graag een cadeautje geven. Het enige wat je hoeft te doen is een berichtje te sturen naar de Facebookpagina van het betreffende restaurant en tada! Jouw cadeautje verschijnt in je inbox. Hoe leuk is dat?! Jij bent getriggert en blij met je cadeautje en het restaurant heeft er een nieuwe klant bij!

Conclusie: Zoek naar de perfecte mix van mens en technologie

Personalisatie van content was al heel belangrijk. In 2019 zal dit zich alleen maar voort blijven zetten. We werken toe naar een WeChat-achtige omgeving zoals we deze al langere tijd uit China kennen en chatbots brengen ons daar steeds dichterbij. Chatbots vertegenwoordigen de toekomst van communicatie met je klanten. Blijf echter zoeken naar die perfecte mix van mens en technologie. Een chatbot werkt alleen wanneer hij ook echt de vragen van jouw klant kan beantwoorden en een advertentie trekt alleen de aandacht wanneer deze relevant is voor jouw doelgroep.

Benieuwd naar meer socialmediatrends en -voorspellingen voor 2019? Houd dan onze blog in de gaten!

 

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.