Social media campagne planning feestdagen

De feestdagen komen er weer bijna aan, ja nu horen we je denken: “Jeetje is dat niet wat vroeg?” Nee! Een goede voorbereiding is key, begin op tijd!
In deze blog nemen we alle fases uit de funnel met je door om met jouw onderneming het hoogst haalbare resultaat uit een social media campagne voor de feestdagen te halen en zoveel mogelijk kansen aan te grijpen. Voor iedereen die denkt feestdagEN? Singles Day, Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar kunnen gezien worden als één lange social media campagne periode.

Hierbij maken we onderscheid in drie verschillende fases: bekendheid, overweging, conversie. Deze drie fases bieden ondersteuning in jouw social media campagneplanning of funnel en zorgen voor een overzichtelijk geheel.

Voorbereiding

Maar voor we aan de funnel beginnen, nemen we eerst de voorbereiding met je door, de voorbereiding is de sleutel naar het succes van een goede social media campagne!
Zorg dat de basis van je social media strategie goed is, weet op welke doelgroep je wil targeten, via welke kanalen je hen wil bereiken en welke creatieve uitingen je hierbij gaat gebruiken. Zorg ervoor dat jouw merkidentiteit compleet is en dat je een consistente boodschap uitstraalt.

Daarnaast is het van belang dat je campagne goed meetbaar is, dit voor actuele gegevens, waar je snel op in kunt spelen. Maar natuurlijk ook voor eventuele leermomenten in de toekomst. Denk hierbij aan het instellen van je pixels, SDK en Google Tagmanagers. Mocht je dit allemaal al ingesteld hebben staan, controleer dan voor de zekerheid of alles nog naar behoren werkt.

Wanneer je op tijd begint met het voorbereiden van jouw feestdagen-campagne heb je voldoende ruimte om na te denken over een nieuwe manier om jouw potentiële klanten te kunnen bereiken. Neem hierbij de resultaten van vorig jaar mee en kijk wat er heeft gewerkt. Kortom, pas alles wat je geleerd hebt toe in je nieuwe social media campagne.

Inspelen op de huidige markt

Natuurlijk is er ten opzichte van vorig jaar veel veranderd. We hebben dit jaar te maken met COVID-19. Mede hierdoor is de focus van de consument verschoven van aankopen via desktop devices naar mobiele devices. Deze verschuiving is te herleiden naar het toenemende telefoon gebruik bij Gen x (41-45jaar) en de Boomers (67 – 75jaar). Kortom het coronavirus heeft ervoor gezorgd dat ook de oudere doelgroep nu meer mobiel shopt.

Het is als ondernemer heel waardevol om in te springen op de 1,5-meter economie. Laat jouw potentiële klanten zien dat je hun gezondheid en veiligheid vooropstelt. Wanneer je ook fysieke winkels runt, houdt dan rekening met voldoende ruimte, striktere schoonmaak protocollen en desinfecterende handgel. Om deze punten te kunnen waarborgen is duidelijke communicatie essentieel. Niet alleen in de fysieke winkel maar óók online. Potentiële klanten willen graag weten wat hen te wachten staat wanneer zij bijvoorbeeld jouw winkel of restaurant bezoeken.

Laat je niet beperken door deze maatregelen, speel er slim op in! Promoot bijvoorbeeld het contactloos betalen, het contactloos afhalen van bestellingen op afhaalpunten, het maken van een online afspraak of het reserveren van een tijdslot. Beslis voordat je gaat adverteren hoeveel budget je wil inzetten. Er wordt veel geadverteerd in de feestmaanden, overweeg om je budget tijdens deze periode te verhogen om je conversies te maximaliseren. Het is verstandig om hier vroegtijdig over na te denken omdat de duur van elke fase af hangt van je budget. De duur van de fases hangt daarnaast ook af van de grootte van de aankoop-overweging.

Funnel social media campagne 1. Bekendheid

Wanneer jouw fundamentele basis staat, is het tijd om de voorbereidingsfase af te sluiten en over te gaan op de promotie van jouw merk. In deze fase creëer je bekendheid en worden klanten dus bewust van de producten of diensten die jij aanbiedt rondom de feestdagen.

In deze fase is het essentieel om in te zetten op jouw aller breedst bereikbare doelgroep, probeer zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken. Mensen willen meer dan ooit nieuwe producten en diensten uitproberen, speel hierop in en vindt jouw ideale nieuwe doelgroep. Maak hierbij handig gebruik van automatische plaatsingen en optimalisatie van het campagnebudget.

Laat potentiële klanten kennis maken met jouw product door bijvoorbeeld een adventskalender in te zetten. Deze kunnen gecreëerd worden met een chatbot via Facebook-Messenger of Whatsapp. Nieuwsgierig? Bekijk dan hier onze case met Tintelingen cadeaukaarten.

Hierbij zijn het meten van resultaten en het blijven itereren cruciaal. Merkbekendheid creëren is een proces dat alsmaar door moet gaan, blijf testen en leren. Op deze manier vind je de beste nieuwe consumenten.

Het is belangrijk dat je nu al begint met teasen en dus het lekker maken van de consument voor het aankoopmoment. Begin op tijd met het aanmaken van advertentiesets en campagnes zodat deze genoeg tijd hebben om te leren en te optimaliseren. Laat hierbij de social media campagnes die nog in de leerfase zitten met rust, het wordt aangeraden pas vanaf 50 aankopen iets handmatig aan te passen.

Maak in je social media campagne gebruik van een look-a-like doelgroep in een andere omgeving, op deze manier target je op klanten die zeer waarschijnlijk van jou willen kopen. Wanneer jouw doelgroep zich bewust is geworden van jouw aanwezigheid, is het tijd om over te gaan op de volgende fase: de overweging-fase

2. Overweging

Trek jouw potentiële klanten over de streep! Ook in deze fase is het goed om van je te laten horen. Maak een emotionele connectie met je klant, zorg voor dat stukje beleving in jouw feestdagen-campagne. Houdt er rekening mee dat consumenten, na de intelligente lockdown op zoek zijn naar producten om zichzelf te verwennen of cadeau te doen.

Daarnaast hebben veel mensen producten in hun winkelmandjes laten liggen, hun aankoop is vertraagd door financiële onzekerheid naar aanleiding van COVID-19. Consumenten wachten op promoties zoals Black Friday. Speel hierop in bij het inrichten van jouw social media campagne, geef jouw klanten het laatste duwtje in de rug. Zodat zij sneller over zullen gaan naar die lang geparkeerde aankoop. Je kunt dus een langere actieperiode hanteren zoals bijvoorbeeld bij Coolblue of eerder beginnen met het uitdelen van beperkte kortingen zoals de Mediamarkt vorig jaar met de btw-actie.

Zoals al eerder beschreven in deze blog, leven we in een mobiel tijdperk. Ook dit zorgt ervoor dat de weg naar een conversie kleiner is geworden, consumenten reageren sneller op advertenties die hen aanstaan. Klanten zijn sneller geneigd impulsaankopen te doen bij minder bekende merken. Dit komt omdat de grens tussen advertenties van bekende merken en direct respons advertenties van minder bekende merken vervaagd. Hierbij staat voorop dat je de klant de vrijheid geeft om jouw producten of diensten te kunnen ontdekken of kopen waar- en wanneer hij dit wil.

3. Conversies

Na het genereren van bekendheid en het versnellen van de overweging, is het nu tijd voor conversies. Door de economische domper zal kwartaal vier een extra waardevol shop-moment worden.

Zorg ervoor dat je laat zien dat je er bent wanneer de consument bereid is een aankoop te doen. Maak hierbij de weg naar een aankoop makkelijk, zorg voor een goede user experience. Creëer indien nodig een customer-journey zodat je het gehele aankooptraject in kaart kunt brengen en vervolgens kunt optimaliseren.

Optimaliseer de winkelervaring van jouw consumenten met de nieuwe Facebook winkel, deze tool is ook op Instagram te gebruiken. Laat je klanten kennis maken met je producten zonder dat ze de Facebook-pagina, Instagram-pagina of stories hoeven te verlaten.

Maak tot slot in de conversie-fase gebruik van aangepaste doelgroepen. Deze kun je richten op het retargeten van mensen die jouw ladingspagina al hebben bezocht, iets in hun winkelmand hebben of een offline conversie hebben gedaan.

Social media campagne planning

Post-campagne

We hebben nu de drie fase van jouw funnel doorlopen, daarvoor hebben we het gehad over de voorbereiding, maar de periode ná de social media campagne is net zo belangrijk.
Wanneer de feestmaanden voorbij zijn gevlogen, denken veel bedrijven dat het verstandig is om te stoppen met adverteren. Terwijl ook hier veel kansen voor jouw onderneming liggen. Zo zijn de advertentiekosten lager, doordat minder bedrijven adverteren. Daarnaast is het, juist nu, slim om in contact te blijven met je nieuwe consumenten, versterk jullie relatie. Dus stop absoluut niet met het bouwen aan jouw merk.

Ben jij klaar om aan de slag te gaan met een social media campagneplanning voor de feestdagen? We zullen alles nog even een keer op een rijtje voor je zetten;
begin op tijd, zorg voor merkbekendheid, versnel de overweging, optimaliseer je conversies en ga door met bouwen na de feestdagen. Grijp alle kansen aan; focus je op mobile devices, speel in op een kortere aankoop overweging en laat de consumenten zichzelf verwennen. Succes!

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.