Ervoor zorgen dat je content op mobiele apparaten goed wordt weergegeven wordt steeds belangrijker. Mensen gebruiker vaker hun mobiel om op Facebook te kijken en converteren ook steeds vaker op een mobiel apparaat. Een aantal cijfers:
- 4 van de 5 Nederlanders hebben een mobiel.
- Mobiel gebruik van Facebook stijgt naar ongeveer 90%.
- Onder de jongeren heeft maar liefst 95% een mobiele telefoon.
Natuurlijk wist je al dat het belangrijk was om ervoor te zorgen dat je content mobiel goed wordt weergegeven, echter wordt dit nog steeds vaak vergeten en met name als het gaat om advertising. Daarnaast bieden video’s ook op mobiele apparaten veel kansen om een voorsprong te generen op de concurrentie. Onderstaand nemen we de belangrijkste aandachtspunten door!
Check je ads!
Wanneer je in Facebook een advertentiecampagne opzet, dan maak je deze advertenties op voor verschillende plaatsingen. Je maakt dus in 1 campagne direct een advertentie voor: de rechterkolom, het nieuwsoverzicht, Instagram, audience network en voor de laatste 3 ook een mobiele versie. Qua afbeelding kun je overal hetzelfde formaat aanhouden, dus hier hoef je niets in aan te passen. Echter is het aantal tekens dat in de advertentie wordt weergegeven nogal verschillend. Hierdoor kan het voorkomen dat bijvoorbeeld cruciale tekens wegvallen in de advertentie en dit is natuurlijk erg zonde! Zoals eerder aangegeven, is het mobiele gebruik van Facebook ongeveer 90%, dus laat je met foutieve advertenties een hoop kansen liggen!
Video op mobiel zonder geluid
Facebook video’s worden op je mobiel in de meeste gevallen automatisch afgespeeld zonder geluid. Pas wanneer je de video aanklikt, zal er geluid bij de video aan gaan. Wanneer je een video hebt waarin men praat, kan het dus zomaar zijn dat de kijker belangrijke informatie mist. In dit geval is het dan ook zeker aan te raden om ondertiteling te gebruiken. Natuurlijk kun je ook tekst gebruiken in een video om een bepaalde boodschap beter over te brengen naar de doelgroep.
Verticaal filmen
Normaal gesproken klagen mensen over personen die verticaal filmen. Op Facebook heeft dit echter een groot voordeel! Video’s die verticaal gefilmd zijn, worden namelijk groter weergegeven in de tijdlijn. Dit zorgt er natuurlijk voor dat je meer ruimte hebt om de aandacht te trekken van je doelgroep.
Horizontaal Verticaal
360-gradenvideo
360-gradenvideo’s en –foto’s geven een mooie extra dimensie aan je content. Wanneer de kijker zijn mobiel beweegt heeft deze de mogelijkheid om de foto of video te ervaren alsof hij/zij er zelf bij is! Het wordt steeds moeilijker om de aandacht van de doelgroep te trekken dus unieke content kan hier zeker een rol in spelen. Het is zeker aan te bevelen om te kijken naar de mogelijkheden voor 360-gradenvideo’s en/of – foto’s voor jouw organisatie.
Het gebruik van de smartphone op social media zal alleen maar stijgen waardoor het steeds belangrijker is om te zorgen dat al je content ‘mobile proof’ is. Wanneer je aan de slag gaat houdt dan altijd de mobiele versie van je content of campagne aan als uitgangspunt en zorg dat deze op een smartphone zorgt voor een optimale beleving.