Op deze 5 manieren heeft mobiel de klantervaring drastisch veranderd

Dat mobiele klantervaring steeds belangrijker wordt in het koopbeslissingsproces van klanten is al een tijdje duidelijk. Wij hebben 5 voorbeelden verzameld van veranderingen in de ervaring van de klanten die dankzij mobiel zijn ontstaan. We bespreken ze hieronder!

1. Instagram voedt de communities van verschillende branches

Vooral in erg visuele categorieën, zoals mode, zoeken mensen veel op photo & video-sharing platforms, zoals Instagram, naar inspiratie. Meer dan de helft van de gebruikers zegt dat hij/zij inspiratie heeft gevonden voor het kopen van mode-artikelen op Instagram.  Ruim 53% van de personen die geïnteresseerd zijn in voertuigen geeft aan dat ze Instagram gebruiken om connecties te maken met anders personen die dezelfde passie delen. Tussen maart en april 2017 waren er al meer dan 3.5 miljoen #sportscar posts op Instagram alleen! De totale Instagram-community is meer dan 600 miljoen gebruikers sterk.

Instagram Story is booming!

Sinds een korte tijd is het ook mogelijk om te adverteren tussen de verhalen van reguliere gebruikers op Instagram. Jouw boodschap wordt door middel van gesponsorde advertenties van maximaal 15 seconden getoond aan jouw doelgroep. Wil je goed opvallen bij je doelgroep? Zorg dan ervoor dat je advertentie opvalt en de interesse van jouw doelgroep vasthoudt. Instagram Stories is zeker interessant om mee te nemen in je socialmediastrategie voor 2018!

2. Mensen willen communiceren met bedrijven via Messenger

mobiele klantervaring Facebook messenger

Tegenwoordig worden messaging apps voor meer dingen gebruikt dan alleen maar voor chatten met vrienden of familie; steeds meer mensen gebruiken deze apps ook om te communiceren met bedrijven. 56% geeft aan dat ze liever een bericht sturen dan dat ze bellen met de klantenservice. Veel reizigers communiceren zo bijvoorbeeld ook liever met een hotel via messaging apps. Wellicht duurt het niet lang meer voordat we een hamburger bestellen via een app terwijl in we in de rij staan bij een fastfoodketen of sturen we een autodealer een bericht wanneer we een testrit willen maken. Waar het allemaal op komt is dat, wanneer een bedrijf messaging apps inzet, het haar klanten extra kan stimuleren door een goede mobiele klantervaring en deze vaak ook nog eens snel en efficiënt zijn! Ruim 50% van de online gebruikers geeft aan dat ze geneigd zijn eerder te kopen bij een bedrijf waar ze direct mee kunnen communiceren!

3. Mensen uit de directe omgeving zijn de experts

Bij aankoopbeslissingen in verschillenden soorten producten en/of diensten, vragen mensen hun direct omgeving om advies. Vooral op het gebied van beauty delen veel mensen hun tips en adviezen. Met eten, helpen foto’s en video’s van vrienden op Facebook om te beslissen waar iemand gaat eten, denk bijvoorbeeld alleen al aan de mobiele TripAdvisor app wanneer je op vakantie bent om een gewenst restaurant te zoeken. TripAdvisor en Facebook reviews zijn perfecte voorbeelden waarvan je gebruikt maakt van user generated content op je mobiele telefoon van experts die jouw helpen bij een beslissing en waarbij de mobiele klantervaring weer een grote rol speelt omdat het snel en makkelijk moet zijn. Ook zelfs bij de dure aankopen, bijvoorbeeld van een auto, wordt Facebook geraadpleegd. Bijna de helft van de Canadese autokopers heeft verteld dat zij Facebook op zoek gaan naar informatie over auto’s en meningen van personen die zijn kennen.

 

4. Video content bereikt meerdere doelgroepen

Videocontent is een kostbare manier om nieuwe merken en producten te ontdekken. Mensen verwachten meer video te zien op mobiele platformen in de toekomst. Veel mensen geven aan sneller geïnspireerd te raken door een advertentie op Facebook of Instagram dan door een advertentie op de TV. Volgens een recent onderzoek tot wel 1.8x sneller! Door de vele advertenties die men te zien krijgt is het bij videoadvertenties op mobiele apparaten belangrijk dat je een spannende trigger maakt waarmee je direct de interesse wekt of met tekst / ondertiteling duidelijk maakt welke boodschap je wil overbrengen.

 

5. Mobiele klantervaring beïnvloed ook in-store aankopen

Bij make-up is het bekend dat personen het product in de winkel proberen, maar het uiteindelijk via hun telefoon online bestellen. Het kan ook andersom zijn: mobiel kan een weg zijn voor merken en bedrijven om de doelgroep naar hun winkel te lokken. Zelfs voor de personen die eerst via hun telefoon hebben besteld kan de in-store ervaring een belangrijk motivatiepunt zijn om opnieuw aankopen te doen bij hetzelfde bedrijf.  Ons advies is ook dan om opgebouwde doelgroepen, die met behulp van de Facebook-pixel, van klanten die online aankopen hebben gedaan te gebruiken om de loyaliteit te behouden of zelfs te vergroten.  Dit kan door middel van specifieke loyaliteit campagnes, zodat je de omzet uit huidige klanten kan vergroten en ze als ambassadeurs kan gaan inzetten. Lees hier meer over het effectief inzetten van Facebook marketing!

Mobiel is niet meer weg te denken uit het huidige straatbeeld en ook op social media blijft ‘mobile first’ een hele belangrijke pijler. Zorg ervoor dat je al je socialmedia-uitingen test op verschillende mobiele apparaten en denk altijd vanuit de klantervaring op mobiel! Vergeet ook zeker niet je landingspagina’s die mobiel vlekkeloos moeten werken.

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?