Beginnen met social media voor je bedrijf?

Bedrijven kunnen er tegenwoordig niet omheen: social media. Consumenten twitteren, facebooken en foursquaren er lustig op los. Waar men vroeger koos voor een advertentie in de krant, tijdschrift of op televisie, is de consument nu actief op social media. De Nederlandse consument besteed dan ook gemiddeld 2,3 uur per week aan social media.

Als je voor het eerst geconfronteerd wordt met social media marketing
en-/of de juiste strategie kan het zomaar voorkomen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is tegenwoordig een breed scale aan platvormen, maar welke kies je, en waarom?

Wanneer je persoonlijk nog niet actief bent op social media, bestaat er allicht nog enige twijfel over het effect wat social media kan hebben voor je bedrijf. En vraag je je af wat de meerwaarde kan zijn voor jouw bedrijf.

Voorbeelden waarom social media effectief kan zijn.
– Mond op mond reclame verspreidt zich vele malen snellen via social media. Dit vanwege het delen of retweeten.
– Het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten door middel van crowdsourcing.
– Gericht adverteren op wensen en behoefte van de klant via Facebook.

Voordat je begint. Een paar tips voor bedrijven die met social media aan de slag willen.

1. Bepaal je doel:

Bepaal het doel waarom je actief wilt worden. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
– Verhogen van naamsbekendheid.
– Relatie opbouwen met de doelgroep.
– Online reputatie management.
– Een betere positie in zoekmachines.
– Traffic genereren naar jouw website.

2. Bepaal je social media strategie

Waarvoor wil je social media voor je bedrijf gaan inzetten. Wat zijn de eerste stappen die je gaat maken? Begin niet zomaar met het aanmaken van een Twitter, Facebook of een Linkedin pagina om berichten te posten, maar bedenk wat je wil bereiken. Het is dus belangrijk om eerst je doel te bepalen. Als je het doel van social media duidelijk voor ogen hebt, moet het ontwerp dat doel weerspiegelen. Als het doel bijvoorbeeld is meer online reserveringen, heb je op zijn minst een reserveringspagina nodig op de online platvormen.

3. Strategie content

Welke woorden kun je het best laten terug komen in de Tweets of berichten die je plaatst? In het meest ideale geval maak je een content matrix waarin de juiste zoekwoorden staan. Bepaal jouw ideale mix van video’s, links en foto’s die je online wilt delen. Zorg ervoor dat er een juiste mix ontstaat zodat het voor de lezer interessant is om te lezen.

4. Train je personeel

Als je ervoor kiest om te starten met social media voor je bedrijf, is het verstandig om je personeel goed te informeren over de strategie en de juiste richtlijnen. Bovendien moeten zij leren hoe ze moeten omgaan met de gekozen strategie en de tools. Een professionele training zorgt voor een juiste start.

5. Promoten strategie

Als de social media pagina’s zijn aangemaakt zal je ze moeten gaan promoten of zorgen voor interactie. Er zijn veel manieren om je pagina te promoten. Dit kan bijvoorbeeld door de social media logo’s op de website te plaatsen of in de handtekening van je email. Maar ook offline kun je ze promoten door bijvoorbeeld de logo’s op de menukaart, advertenties, visitekaartje of flyers te plaatsen.

Tip: Laat je inspireren
Social media is zeker niet alleen relevant voor grote bedrijven en merken zoals Coca Cola of Redbull. Ook voor MKB bedrijven kan social media veel resultaat behalen en, afhankelijk van je doel en de strategie, hoeft social media geen duizende euro’s te kosten. Kijk ook een naar je concurrenten wat zij doen op het gebied van social media.

Voor meer vragen over hoe je het best kunt beginnen met social media, neem dan contact met ons op. Your Business Online

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.