Dé guide in targetingopties op Facebook, Instagram én LinkedIn!
Hoe bereik je met een advertentie op Facebook / Instagram óf LinkedIn de doelgroep die je wilt bereiken? Met de 28.000 verschillende targetingopties binnen Facebook en Instagram kan je werkelijk alle kanten op. Wij laten je zien welke targetingopties er mogelijk zijn!
De targetingopties op Facebook zijn zeer uitgebreid en blijven zich continu ontwikkelen. Adverteren op Facebook is een populair marketingmiddel, vooral omdat de targetingopties erg uitgebreid zijn. Op deze manier kun je dus précies jouw doelgroep bereiken!
Core audiences
Laten we starten met de core audiences, zogezegd de basis van de targetingopties binnen Facebook / Instagram. Hieronder vallen:
-
Locatie
Mensen die zich in een locatie bevinden, bijvoorbeeld dicht bij je bedrijf. Mensen die wonen in je getargete locatie of mensen die reizen in je geografische locatie. Met deze laatste doelgroep bedoelen we mensen die verder dan 200km van hun huis verwijderd zijn)
-
Demografie
Je kunt je doelgroep ook targeten op demografie, denk hierbij aan de leeftijd (vanaf 13jr), geslacht of taal van je doelgroep. Ook verdere demografie is te targetten, zoals bijvoorbeeld het opleidingsniveau, of de persoon een relatie heeft of dat er belangrijke levensgebeurtenissen hebben plaatsgevonden.
-
Interesses
Heb je een branche of specifiekere doelgroep, dan kun je targeten op interesses. Facebook zoekt eigenlijk een doelgroep die laten blijken dat ze interesse op dat gebied hebben. Deze interesse zijn écht ein-de-loos! Denk hierbij bijvoorbeeld aan: games, familie, management, marketing, economie, films etc.
-
Gedrag
Bereik mensen op basis van hun gedrag. Soms kan het gedrag van je doelgroep bepalend zijn voor de targeting, denk hierbij aan welk besturingssysteem ze gebruiken (een iPhone-hoesje wil je natuurlijk alleen aan IOS-gebruikers tonen). Maar ook digitale activiteiten kunnen ervoor zorgen dat jouw doelgroep naar voren komt.
Je kunt je doelgroep zo groot of klein maken als je zelf wilt. Gelukkig helpen de social media kanalen je een beetje met de grootte van je doelgroep en geven daarbij advies in grootte. Wij adviseren zelf om je doelgroep niet te klein te maken. Om je doelgroep te verkleinen, kun je bijvoorbeeld bepaalde mensen uitsluiten (je wilt bijvoorbeeld niet dat Franstalige mensen jouw advertentie zien). Maar je kunt ook verkleinen door een doelgroep aan te maken van vrouwen die moeten voldoen aan een opleidingsniveau én interesse hebben in een bepaalde branche.
Aangepaste doelgroepen
Naast een uitgebreide (nieuwe) doelgroep kun je natuurlijk ook gebruik maken van (waardevolle) data die je al tot je beschikking hebt. Ook hierin kun je heel creatief zijn om precies de doelgroep te targeten die jij als bedrijf wilt bereiken.
-
Websiteverkeer
Retarget je websiteverkeer door het installeren van de Facebook Pixel. Deze houd precies bij welke bezoekers er op jouw website zijn geweest. Bij deze bezoekers kun je dan middels een Facebook / Instagram óf LinkedIn advertentie jouw product en/of dienst nog een keer onder de aandacht brengen.
-
Retargeting specifieke webpagina
Je kunt zelf zó specifiek targeten op je websiteverkeer dat je alle mensen die iets in zijn/haar winkelmandje hebben geplaatst, een aparte advertentie te zien krijgen. Dit is natuurlijk ‘the key’ om jouw potentiële klant over te halen tot conversie.
-
Klantenlijst
Je kunt op Facebook én LinkedIn een klantenlijst uploaden. Zo kun je bijvoorbeeld gebruik maken van fysieke klanten, klanten van vorig seizoen of mensen die zich hebben ingeschreven voor jouw nieuwsbrief. Op deze manier maak je een soort cros mediale campagne wat elkaar alleen maar kan versterken!
-
Instagram en/of Facebook pagina
Wil je mensen bereiken die betrokken zijn geweest met jouw pagina? Dat kan! Je kunt bijvoorbeeld iedereen bereiken die onder jouw bericht heeft gereageerd. Of wil je juist je volgers van Instagram trekken naar je Facebook pagina, het is állemaal mogelijk!
-
Video weergave
Gebruik je vaak een video in je advertenties en/of berichten? Dan kun je de mensen die deze bekijken ook opnieuw bereiken. Je kunt deze zelfs zo specifiek targeten dat je alleen de mensen pakt die de eerste 3 seconden van je video hebben bekeken.
-
Offline conversies
Wil je achteraf weten welke klanten nou een Facebook of Instagram advertentie hebben gezien? Dat kan! Je kunt namelijk ‘offline conversies’ inladen. Hierbij gaat Facebook achteraf zoeken naar gematchte profielen o.b.v. jouw ingeladen lijst. Bijvoorbeeld de bezoekers uit jouw winkel óf de aankopen van jouw webshop.
Look a like
Zoek je dezelfde soort mensen als bijvoorbeeld je websitebezoekers? Maak dan gebruik van een lookalike audience! Hierbij gaat Facebook op zoek naar profielen die soortgelijk zijn aan die van jouw doelgroep. Je kunt je lookalike doelgroep zelfs zo specificeren dat Facebook een ‘op waarde gebaseerde’ doelgroep aanmaakt. Zo kun je dus mensen bereiken die in de hoogste laag qua conversiewaarde bevinden. Een lookalike audience kun je eigenlijk van alle bovenstaande doelgroepen maken. Ideaal toch?!
Linkedin:
LinkedIn heeft ongeveer dezelfde targetingopties als Facebook. Wél is LinkedIn meer gericht op de zakelijke markt en heeft daar zijn targetingopties op aangepast. Zo kun je op LinkedIn bijvoorbeeld alle medewerkers van een bepaald bedrijf targeten. Ook kun je je richten op een functietitel om specifieke mensen binnen het bedrijf te bereiken.
De leden van LinkedIn zijn vaak actief en zorgen ervoor dat hun profiel up-to-date is voor de zakelijke markt. Dit zorgt ervoor dat de uitgebreide targetingopties van LinkedIn ook echt jouw doelgroep kunnen vinden!
Maar welke doelgroepen converteren nou het beste? De meest grote doelgroep, converteert het minst, je schiet te veel met hagel. Maak je fase 1 funnel doelgroep iets gerichter met een core audience setting, deze mag nog steeds groot zijn maar niet de complete bevolking. Maak ook een niet te kleine doelgroep. Een heel gerichte campagne op bijvoorbeeld 30.000 personen, maar ook een lookalike doelgroep van 1% met ongeveer 100.000 personen kan minder goed werken dan een doelgroep van 500.000 personen of een 3-10% lookalike doelgroep. Ondanks dat 1% lookalike doelgroep meer lijken op je huidige klanten kan dit niet het gewenste resultaat geven. Een kleine doelgroep zoals 1% lookalike is dan net iets te klein om de advertenties goed uit te serveren en te laten leren van de doelgroep op basis van conversies.
Maak in fase 2 en fase 3 van de funnel altijd weer gebruik van de costum audiences die de social media kanalen bieden. Op deze manier kan je mensen meenemen in het verhaal dat jij wil vertellen tijdens de klantreis.
Met onze jaren lange ervaring hebben wij heel veel unieke doelgroepen ontwikkeld. Wij helpen onze klanten graag om de sweetspot binnen de doelgroep te bereiken voor het beste resultaat!