De belangrijkste social media trends van 2017

We gaan alweer bijna het nieuwe jaar in. Voor veel bedrijven hét moment waarop zij hun plannen voor 2017 gaan bepalen. In dit blogbericht blikken wij vooruit op de belangrijkste social media trends van 2017.

1. ROI van social media bovenaan de agenda

We zijn inmiddels op het punt gekomen dat het vanzelfsprekend is om als bedrijf actief te zijn op social media. Door al die activiteit op social media is het lastiger geworden om bij de doelgroep onder de aandacht te komen. Veel bedrijven willen hierdoor naast voor de hand liggende kpi’s zoals bereik en engagement, ook inzichtelijk maken wat social media nu daadwerkelijk oplevert. Hiervoor kun je bijvoorbeeld kijken naar het aantal leads of directe verkopen die uit social media komen. De verschillende socialmedia-platformen bieden steeds meer opties aan om een goed beeld te krijgen van de ROI. Facebook loopt hierin ver vooruit en heeft zelfs een optie om offline conversies aan advertentiecampagnes te koppelen. Hiermee is het mogelijk om te bepalen of Facebook heeft bijgedragen aan een binnengekomen lead of verkoop, zonder dat deze online geconverteerd is. Deze trend zal zich in 2017 voortzetten en ook andere kanalen zullen naar verwachting steeds meer functies inbouwen om ROI te meten.

social media roi

 

 

 

 

 

 

 

2. Live video gaat de kant van TV op
Facebook Live is het afgelopen jaar enorm gegroeid. Waar het in eerste instantie voornamelijk incidenteel en amateuristisch werd ingezet, zien we steeds meer een professionele aanpak met live video. Er komen gelukkig steeds meer eenvoudige tools beschikbaar om zelf een Facebook-live-uitzending professioneel op te zetten. Met deze tools kun je bijvoorbeeld een live-uitzending realiseren vanuit meerdere hoeken of een logo toevoegen. Aangezien live-video in de kinderschoenen staat, staat er ons nog veel te wachten!

3. Mobiel groeit nog steeds!

Het gebruik van van social media op mobiele apparaten groeit nog steeds. Op Facebook en Twitter is het aantal mobiele gebruikers ongeveer 85%. Naast alleen het aantal actieve gebruikers op een mobiel apparat, zien we ook een duidelijk verschuiving in de activiteiten die men mobiel uitvoert. Waar in het verleden mobiele conversies vaak lager waren t.o.v. desktopconversies, groeit dit aantal op dit moment enorm! Neem mobiel altijd als uitgangspunt in je campagnes en bouw de rest daar eventueel omheen!

social media mobiel trend 2017

4. De opkomst van Facebook Messenger

In het afgelopen jaar heeft Facebook Messenger enorm veel nieuwe functies gekregen. In het komende jaar zullen dit er alleen maar meer worden! Facebook doet uiteraard zijn best om mensen zo lang mogelijk op Facebook te houden. Door Messenger slim in te zetten zullen in de toekomst betalingen direct binnenkomen via dit medium en eventuele vragen direct beantwoord worden door chatbots. Dit alles zorgt ervoor dat mensen zo lang mogelijk actief blijven binnen Facebook, wat ook zorgt voor meer opties in advertising.

5. Social media search

Social search zal de komende tijd een enorme toevlucht nemen. Een voorbeeld hiervan is dat men een restaurant opzoekt op Facebook en de recensies doorneemt om te bekijken of ze hier willen eten. Mensen kijken online vaak naar meningen van anderen en recensies zijn hierin enorm belangrijk. Afbeeldingen worden ook steeds belangrijker bij het zoeken. Pinterest groeit op dit moment dan ook nog steeds in aantallen gebruikers. Volgens sommigen wordt Pinterest zelfs het nieuwe Google. Van dit laatste zijn wij niet overtuigd, maar het is zeker een ontwikkeling om in de gaten te houden!

6. Video, video, video
De groei van videocontent is enorm. Vooral op Facebook groeit video erg hard. Mensen uploaden en bekijken steeds meer video’s en door de komst van Facebook Live zal dit alleen nog maar toenemen. Tijd dus om te gaan kijken wat je jouw doelgroep graag wilt laten zien en hoe je dit in beeld kunt brengen met een boeiende video!

video social media trend 2017

 

 

 

 

 

 

7. Ouderen steeds actiever op social media
Waar voorheen de jeugd vooral actief was op social media, zijn de ouderen nu aan een flinke inhaalslag bezig. Enkele feiten over ouderen en internet:

– Afgelopen 4 jaar hebben 20% meer ouderen van 75 jaar en ouder toegang tot internet gekregen.
– In 2012 had 10 procent van de 75-plussers een tablet en 5 procent een smartphone. Nu heeft 30 procent één van die apparaten in huis.
– Het tabletbezit onder deze ouderen groeide tussen 2012 en 2016 van 28 naar 60 procent.
– Van de 65- tot 75-jarigen gebruikt 66 procent het internet om online kranten en nieuwsberichten te lezen of om gebruik te maken van social media.

Kortom: in 2017 zullen er op gebied van social media weer veel dingen gaan veranderen. Wij houden jullie natuurlijk ook volgend jaar altijd up-to-date betreft de nieuwste ontwikkelingen. Gebruik bovenstaande social media trends als bouwsteen voor het bepalen van jouw socialmedia-strategie voor 2017!

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?