Strijd tegen nepnieuws: Zo zorg je voor relevante content op Facebook!

Nepnieuws

Wel eens gehoord van nepnieuws? Wij wel! Nepnieuws wordt verspreid via o.a. social media. Nepnieuws is misleidende informatie met als doel het maken van winst of het beïnvloeden van de publieke opinie. Omdat iedereen gemakkelijk content kan plaatsen op social media, kan nepnieuws razendsnel worden gecreëerd én verspreid. Wij als social media bedrijf vinden het belangrijk dat er relevante content wordt geplaatst die een toevoeging zijn voor de gebruiker in plaats van vervuiling van het platform.

Als mensen gaan denken dat het nepnieuws de waarheid is, kunnen we geen eerlijke mening meer vormen en moeilijker keuzes maken. Plaats dus niet zomaar content op social media, maar baseer je content op feiten. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen denken dat nepnieuws de waarheid is en dat vindt Facebook ook! Facebook wilt daarom nepnieuws gaan bestrijden en zet daar o.a. kunstmatige intelligentie voor in. We vertellen je er graag meer over!

Kunstmatige intelligentie

Facebook is begonnen met het uitbreiden van hun fact-checking programma naar o.a. video en plaatjes. Op deze manier proberen ze meer nepnieuws van het platform af te filteren. AI (kunstmatige intelligentie) herkent nu niet alleen maar woorden of andere “Photoshops”, maar ook een mismatch tussen het beeld en het verhaal (nepnieuws dus).

AI kan steeds meer bij het herkennen van nepnieuws. Zo kan er inzicht komen in hoe nieuws wordt verspreid, via welke accounts en via welke knooppunten in sociale netwerken. Op deze manier kan men volgen hoe een discussie zich ontwikkelt en vanuit dit punt verdachte ontwikkelingen signaleren.

 

Video

Op verschillende social media platformen wordt steeds vaker gebruik gemaakt van video-content. Video-content is een populaire manier om je boodschap over te brengen. Facebook kan nepnieuws in video-content erg moeilijk herkennen omdat de teksten die worden weergegeven niet gemakkelijk kunnen worden gecontroleerd. Door AI wordt dit geoptimaliseerd zodat ook nepnieuws in video kan worden herkend. De AI doet een voorselectie op de content waarna deze content door mensen (medewerkers) kan worden bekeken en worden beoordeeld. Het programma is momenteel werkzaam in 17 landen, waaronder Nederland.

Zelf signaleren

Wil jij zelf controleren of een bericht nepnieuws bevat? Dan hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet:

  • Bekijk of de afzender van het bericht echt bestaat. Wanneer je op de pagina van de afzender bent kun je bepalen hoe betrouwbaar het account is. Kijk bijvoorbeeld naar hoeveel volgers deze afzender heeft en of hij/zij interactie met zijn volgers heeft.
  • Gaat het nieuws om een onderzoek? Ga dan na hoe het onderzoek is uitgevoerd. Heeft de afzender bijvoorbeeld weinig mensen gesproken, dan kan het zo zijn dat de meningen uit het artikel zijn verzonnen om jou te kunnen beïnvloeden.
  • Kijk welke bron voor het nieuws wordt gebruikt. Nepberichten maken vaak gebruik van fictieve bronnen. Je kunt dit controleren door de bron in te vullen op Google en te kijken of er meerdere resultaten uitkomen.

Let op: niet alles wat in een nepbericht staat is daadwerkelijk onwaar. Hoe meer waarheden er in het artikel zitten, hoe overtuigender het bericht lijkt.

Wat kun je zelf (als ondernemer) doen?

Gebruik bovenstaande tips bij het verspreiden van jouw nieuws. Zorg ervoor dat de afzender van het bericht ook daadwerkelijk bestaat, link naar onderzoek dat is uitgevoerd en gebruik geen fictieve bronnen. Houd er rekening mee dat Facebook alle content die op social media wordt geplaatst eerst controleert. Er zijn veel regels waar je rekening mee moet houden, zodra je bericht onwaarschijnlijk lijkt, wordt jouw bericht niet als belangrijk gezien door Facebook. Advertenties kunnen bijvoorbeeld ook worden afgekeurd als je met jouw product beloftes maakt die waarschijnlijk niet waar gemaakt worden. Let hier dus goed op!

Algoritme

Google, Facebook en Twitter gebruiken voortdurend algoritmes om te bepalen wat wij zien en hoe de volgorde van onze tijdlijnen eruitziet. Doordat zij nu druk zijn met het bestrijden van nepnieuws, zijn er nieuwe criteria voor alle content die wordt geplaatst. Zodra er berichten geplaatst worden die onwaarschijnlijk lijken te zijn, rankt het platform je laag en zal je bericht minder snel worden gezien.

Meer weten over nepnieuws en/of het algoritme van social mediakanalen? Neem dan contact met ons op!

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?