Het zakelijk gebruik van Instagram: Nieuw, Instagram creators!

Dat nieuwe restaurant in het centrum van de stad, de enthousiaste coach die je vertelt hoe je je eigen bedrijf tot een succes kunt maken, de webshop die aantrekkelijke afbeeldingen toont van de nieuwste producten… allemaal voorbeelden van bedrijven die zakelijk gebruik maken van Instagram. Wist je dat 80%* van de instagramgebruikers 1 of meerdere bedrijven volgt via dit socialmediakanaal? Tijd om eens de mogelijkheden voor jouw bedrijf onder de loep te nemen. In deze blog vertel ik je meer over de verschillende opties voor bedrijven die Instagram kent, één daarvan is het nieuwe Instagram Creator Account.

*Bron: Instagram for Business

Voor de makers

Instagram is ooit gestart als platform waar voornamelijk mooie plaatjes op gedeeld werden. En dan bedoel ik niet de foto’s van jouw zongebruinde benen aan een zwembad in een ver oord, maar fotografie van professionals die een manier zochten om dit met elkaar en met de buitenwereld te delen. Jonge photoshop-enthousiastelingen die hun creaties aan het grote publiek konden laten zien en prille fashionista’s die trots hun nieuwe outfitjes showden zonder hier een flinke vergoeding voor te verwachten. Instagram was er voor de makers die hun creativiteit wilden tonen.

Maar daar waren de bedrijven!

Waar de doelgroep is, daar zijn bedrijven. Na Facebook duurde het dan ook niet lang voordat ondernemers en marketeers Instagram in de smiezen kregen. Al snel maakten ook bedrijven een profiel aan op dit socialmediakanaal en werden de eerste modemeisjes influencers met gesponsorde outfits. Facebook kocht Instagram en al snel ontstonden daar bedrijfsaccounts die het zakelijk gebruik van Instagram nog meer vereenvoudigden.

Back to basic: Instagram Creators

Influencers, bekende personen, artiesten en creatieven gebruiken nu vaak het Instagram Business Account om extra inzicht te krijgen in hun statistieken. Dat terwijl zij geen bedrijven zijn. Speciaal voor hen heeft Instagram het Creator Account geïntroduceert. Hiermee kun je zakelijk gebruik maken van Instagram zonder dat je een bedrijf vertegenwoordigd. Net als via een Business Account kun je hiermee inzicht krijgen in de demografische gegevens van je volgers en de prestaties van je posts. Waardevolle informatie wanneer je je instagramkanaal wil laten groeien.

Zo zet je jouw Instagramprofiel om naar een Business of Creator Account

Elk persoonlijk profiel is eenvoudig om te zetten naar een zakelijk account. Ga naar de instellingen van jouw profiel, klik op ‘accounts’, klik op ‘omzetten naar een professioneel account’ en maak je keuze tussen ‘Maker’ of ‘Bedrijf’. Keuze gemaakt? Dan kan je direct aan de slag met het zakelijk gebruik van jouw Instagram account.

Instagram zakelijk gebruiken: zo richt je je kanaal in

Of je nu gaat voor een Business of Creator account, beiden dienen hetzelfde doel: Jij wil Instagram inzetten om jouw kanaal te laten groeien. Omdat beide accounts er vóór de schermen hetzelfde uitzien gelden deze tips voor beide accounts:

  1. Creëer een pakkende bio: Zorg dat in één oogopslag duidelijk is wat jouw bedrijf doet en waar je voor staat. Leg daarnaast kort en krachtig uit wat er in jouw feed te zien is. Een potentiële klant die jouw profiel bezoekt kan zo snel bepalen of hij je wil blijven volgen of niet. Vergeet ook niet je website toe te voegen aan je bio!
  2. Creëer een gestructureerde feed: Je Instagram feed is een verlengde van je website. Met de komst van Instagram Shopping kan het Instagram Business Account voor sommige bedrijven zelfs de volledige website vervangen! Belangrijk is dus je feed op dezelfde manier te bekijken als je homepage. Plaats niet zomaar losse foto’s, maar zorg ervoor dat het totaalplaatje er gestructureerd uitziet zodat een profielbezoeker in één oogopslag kan zien wat jouw bedrijf doet.
  3. Maak gebruik van Instagram Stories: Mensen volgen graag mensen in plaats van merken. Wanneer je Instagram Zakelijk gebruikt is het dus belangrijk een verhaal te vertellen. Stories biedt de mogelijkheid jouw volgers een uniek kijkje achter de schermen van jouw bedrijf te geven. Hier kun je ongefilterde foto’s en video’s laten zien zonder dat dit afbreuk doet aan je feed.
  4. Dagelijks posten is echt niet nodig: Plaats liever content die écht relevant is dan een serie nietszeggende plaatjes gewoon om te laten zien dat je er bent. Nogmaals: mensen volgen graag mensen, mensen worden graag meegenomen in een verhaal. Mensen gaan een bedrijf niet volgen om elke dag een aanbieding te zien te krijgen.
  5. Gebruik de juiste hashtags en tag je locatie: Hoe zorg je dan wel dat je zichtbaar ben als je niet dagelijks of meerdere keren per dag post? Eenvoudig: gebruik de juiste hashtags én héél belangrijk: tag je locatie!

Extra tip: Écht zichtbaar zijn op Instagram doe je door middel van advertenties

Stap 1 bij het zakelijk gebruik van Instagram is het kiezen van het juiste bedrijfsprofiel en het inrichten van jouw profiel. De volgende stap is het inzetten van advertentiecampagnes. Als onderdeel van Facebook kent Instagram dezelfde talloze advertentiemogelijkheden van zijn grote broer. Ook hier is het dus mogelijk exact de juiste doelgroep te targeten op basis van demografische gegevens en interesses. Of je nu gaat voor het creëren van merkbekendheid, het sturen van verkeer naar je website of het verhogen van je verkopen: wanneer je Instagram inzet als advertentiekanaal is het mogelijk!

Maar Instagram was er toch voor de makers? Wat doen al die bedrijven daar dan?

De balans vinden is key! Waar onze doelgroep zich bevindt, daar zijn reclames. Dat is altijd zo geweest. Zoals in deze blog al een aantal keer verteld is het goed rekening te houden met deze doelgroep en waarom zij gebruik maken van dit socialmediakanaal. Niet om ondergesneeuwd te worden door de laatste acties van jouw bedrijf, maar om ontspannen te bladeren door verschillende verhalen. Heb je geen idee hoe jij het verhaal van jouw bedrijf het best op Instagram kan vertellen? Als makers helpen wij je daar graag bij 😉

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.