Meta en LinkedIn zijn ideale platformen voor lead generatie marketing. Dit wisten we natuurlijk al, maar wist je ook dat lead generatie prima te toe te passen is voor vacatures of zelfs het zoeken naar nieuwe klanten? In onze blog vertellen we je graag meer over de mogelijkheden van het automatiseren van jouw lead opvolging en een aantal mogelijkheden om dit toe te passen.
Lead generatie marketing
Leads genereren voor vacatures klinkt misschien ingewikkeld, maar is het niet. Met eenvoudige In-Facebook Express Formulieren of LinkedIn Formulieren kun je naam, e-mail en telefoonnummer vergaren van potentiële sollicitanten. Of je nu 2 of 200 leads binnenkrijgt, het is van belang dat deze snel opgevolgd worden. Maar ga je nu alle leads zelf bellen? Natuurlijk niet! Door slim gebruik te maken van diverse handige tools kun je dit allemaal automatiseren en jezelf hoop tijd besparen.
Natuurlijk is een lead campagne voor veel meer in te zetten dan enkel het werven van personeel. Zo kun je er gemakkelijk nieuwe klanten mee werven, klanten kennis laten maken met jouw product/dienst of informatie op laten vragen. De kracht van In-Facebook Express Formulieren en LinkedIn Formulieren zit hem vooral in de laagdrempeligheid. Een aanvraag is in enkele seconden ingevuld en voor je het weet hang je met het bedrijf aan de lijn of krijg je een prachtige brochure toegestuurd met alle benodigde informatie over het product/dienst.
Zapier
Zapier is een veelzijdige automatiseringstool die het opvolgen van lead generatie marketing gemakkelijker maakt. Zo kun je ervoor kiezen om alle binnengekomen leads op de hoogte te stellen van hun aangekomen sollicitatie door het versturen van een mail. Of alle leads gemakkelijk in een Google Spreadsheet vangen en hier kwaliteit statussen aan geven of toewijzen aan bepaalde personen voor opvolging. Of gebruik je de gerealiseerde leads om doelgroepen te verbeteren door bijvoorbeeld Look-a-Like doelgroepen te maken binnen je social campagnes.
WhatsApp Chatbot
Een goede manier om leads warm te houden is het toepassen van een WhatsApp chatbot. Door je vergaarde leads te koppelen aan een chatbot worden de mogelijkheden nog groter. Met de chatbot geef je niet alleen een personal touch door gepersonaliseerde boodschappen, foto’s en video’s toe te voegen, maar kun je ook persoonlijke en geautomatiseerde vragen stellen aan je sollicitanten of potentiële klanten. Zo kun je informatie vergaren over hun werkervaring door gesloten of open vragen te stellen, hun wensen en voorkeuren komen voor de vacature of vragen beantwoorden over je product of dienst. En, niet te vergeten, het is toe te passen in iedere taal naar keuze. Vervolgens kun je op basis van de antwoorden of specifiek gegeven antwoord zelfs een afwijzing of uitnodiging voor een gesprek versturen via mail of WhatsApp.
Lead generatie integreren in diverse systemen
Naast het communiceren met je geworven leads kun je ze ook toepassen om je social advertenties te verbeteren. Een goed voorbeeld hiervan is doelgroepen opbouwen op basis van binnengekomen leads door bijvoorbeeld Leadinfo. Leadinfo is een tool waarmee je gemakkelijk kunt zien welke bedrijven interesse hebben in jouw bedrijf. Zo zie je welke pagina’s ze bezocht hebben, hoe vaak ze op je website zijn geweest, hoe groot het bedrijf is en nog veel meer. Op basis van deze informatie kun je doelgroepen opbouwen, want wie zegt dat een soortgelijk bedrijf niet ook interesse in jouw product of diensten heeft? Door deze leads te koppelen aan systemen van bijvoorbeeld LinkedIn kun je gemakkelijk de juiste doelgroepen opbouwen, uitbreiden en aanvullen met geschikte kandidaten voor jouw product of dienst.
Deze diverse tools zijn dus niet alleen makkelijk toe te passen, maar ook nog eens veelzijdig. Door de juiste aanpak kun je dus snel en efficiënt de beste kandidaten vinden voor jouw campagnes. Waar wacht je nog op? Let’s get to work en maak een succes van jouw lead generatie marketing. Heb je er toch hulp bij nodig? Schroom dan niet en laat Your Business Online je helpen met een succesvolle campagne.