AVG Facebook: de nieuwe wet en hoe Facebook ermee omgaat

 

Vanaf 25 mei 2018 gaat De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze nieuwe wet zorgt in heel Europa voor dezelfde regels op het gebied van gegevensbescherming. Deze nieuwe wetgeving is van toepassing op alle bedrijven die zich in de EU bevinden en op multinationals die persoonlijke gegevens van personen in de EU verwerken. AVG Facebook: wat gaat Facebook ermee doen? Wij leggen je het uit in deze blog!

Veel regels komen voort uit de huidige regels voor gegevensbescherming van de EU, maar de AVG heeft een breder toepassingsgebied, meer voorschriften en torenhoge boetes. Dankzij de nieuwe AVG-wet is er meer goedkeuring nodig bij het gebruik van een aantal gegevens. Ook hebben de individuen meer rechten met betrekking tot hun eigen gegevens en het gebruik daarvan. Wordt er een regel overtreden, dan kan je een boete verwachten van maximaal 4% van de jaarlijkse omzet. Een fikse straf dus!

AVG Facebook: hoe bereidt Facebook zich voor?

Transparantie

In het gegevensbeleid van Facebook staat duidelijk de verwerkingswijze van de persoonlijke gegevens van mensen uitgewerkt. Facebook gaat ook voorlichtingen bieden voor nieuwe en bestaande gebruikers via meldingen in producten en educatieve campagnes voor consumenten.

Controle:

Facebook biedt, net als eerder al het geval was, gebruikers nog steeds de controle over hun eigen persoonlijke gegevens. De huidige privacyinstellingen waren te ingewikkeld. Deze worden nu vereenvoudigd in een nieuwe privacycentrum, wat het makkelijker maakt om je instellingen op elk moment aan te passen. De gebruikers van Facebook zullen continu herinnerd worden aan deze instellingen door middel van pop-up-herinneringen in het nieuwsoverzicht die duidelijk uitleggen hoe je je eigen instellingen kunt controleren.

Verantwoordelijkheid

Facebook is en blijft verantwoordelijk voor hun eigen werkwijzen. In hun privacybeginselen staat duidelijk omschreven hoe Facebook privacy en gegevensbescherming benaderd. Facebook heeft veel contact met verschillende regelgevers, beleidsmakers, privacy-experts en academici over de hele wereld om feedback te krijgen over hun werkwijze om zo, wanneer nodig, te allen tijde deze aan kunnen passen.

Bedrijven die adverteren via het platform van Facebook kunnen deze blijven gebruik zoals ze altijd al gewend waren. Wel moet elk bedrijf rekening houden met het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor het hanteren van deze nieuwe wetgeving, net zoals ze dat moeten doen bij alle andere huidige wetten die op hen van toepassing zijn.

avg facebook

Belangrijke punten voor het verwerken van gegevens

De AVG stelt een aantal eisen voor het verwerken van persoonlijke gegevens. Hieronder hebben we de meest relevante punten uit de AVG-wet onder elkaar gezet:

Contractuele noodzaak

  • Gegevens die worden verwerkt en gebruikt, dienen een noodzakelijke grondslag te hebben voor de service. Dit moet ook duidelijk worden gemaakt in het contract met de klant.

Toestemming

  • Er wordt een vrijwillig gegeven, specifieke, weloverwogen toestemming met behulp van een duidelijke bevestigende actie vereist.
  • Mensen hebben het recht om hun toestemming in te trekken, hiervan moeten ze op de hoogte zijn.
  • Toestemming moet moet altijd worden gegeven door een meerderjarig persoon of een persoon geautoriseerd door een ouder/voogd.
  • Bij sommige gegevens (bijvoorbeeld speciale categorieën van persoonlijke gegevens) is een strengere toestemming vereist.

Rechtmatige belangen

  • Als een bedrijf of een derde partij rechtmatige belangen heeft die niet worden opgeheven door de rechten of belangen van personen, mag het bedrijf de gegevens van de desbetreffende persoon altijd gebruiken.
  • De verwerking van de persoonlijke gegevens moet worden onderbroken als een persoon hier bezwaar tegen maakt.

Wij zijn helemaal gereed voor de nieuwe AVG-wetgeving en waarborgen deze voor al onze klanten. Ook hebben wij al een officieel certificaat ontvangen!

AVG Facebook ready worden? Neem dan contact met ons op!

 

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?