“It’s not about the products we sell, it’s about the stories we tell”, Aldus Facebook Marketing Expert Thomas Moen, één van de ruim 20 inspirerende sprekers die op donderdag 14 januari hun kennis deelden op het Congres Facebook & Instagram Marketing in de Jaarbeurs Utrecht. Team Your Business Online was erbij! Een dag vol masterclasses, presentaties en workshops waarin vakgenoten insights deelden boden ons frisse nieuwe invalshoeken op het gebied van zakelijk resultaten boeken met social media. Natuurlijk gaan we jou deze inzichten niet onthouden! Daarom delen we in deze blog wat ons betreft de drie meest waardevolle take aways voor ondernemers uit het congres. Wanneer je deze drie punten op orde hebt zal je merken dat ook jíj maximaal resultaat kunt boeken met jóuw zakelijk socialmediagebruik.
1. Testen, testen, testen (en prétesten)!
Facebook is een volwassen marketingplatform met duizend-en-een mogelijkheden om een advertentie in te stellen. Met zoveel mogelijkheden is het zonde om al je geld op één paard te zetten. Door je budget te spreiden over diverse advertentiesets en de resultaten met elkaar te vergelijken kun je je advertenties optimaliseren zodat je het grootste deel van je budget in kunt zetten op datgene wat écht werkt. Met duizend-en-een mogelijkheden begrijp je dat het aantal te maken combinaties onnoembaar is! Elke marketeer heeft daarom zijn eigen aanpak. Voor ons geeft een congres als deze inzicht in de aanpak van vakgenoten. Zo gaven John Mouthaan en Roel Derksen een kijkje achter de schermen van de lanceringscampagne van Fuze Tea, waarin hypertargeting en automatisering een grote rol speelden en gaf Milan van den Horn voorbeelden van een juiste inzet van product feeds en het dynamisch advertentiemateriaal wat hij hiermee creëerde. De inzichten van deze sprekers gaven ons weer inspiratie voor zaken die wij voor onze klanten kunnen gaan testen.
2. Ga voor de persoonlijke aanpak
“It’s not about the products we sell, it’s about the stories we tell”, haalden we eerder al aan. Het verhaal dat je vertelt is veel belangrijker dan het product dat je wil verkopen. Mensen volgen je immers niet omdat ze je laatste aanbieding zo graag willen zien, ze volgen je omdat je hen interesseert. Het is belangrijk relevant te zijn én blijven voor je doelgroep. Zij scrollen namelijk niet door hun socialmediafeed om door een reclameblaadje te bladeren, maar om op de hoogte te blijven van onderwerpen die hen interesseren. Ze willen gevoed worden door kwalitatieve content die persoonlijk voor hen is geselecteerd.
Een persoonlijke benadering is belangrijk. Marketing wordt een twee-richtingverkeer. Ga het gesprek aan met je doelgroep, bijvoorbeeld door influencers in te zetten die letterlijk midden in jouw doelgroep staan of door gebruik te maken van chatbots waarmee jij persoonlijk contact kunt leggen met jouw beoogde klant.
3. Data is je vriend, niet de vijand
In de huidige tijd van privacy-discussies is praten over data misschien tricky, maar zeker ook onvermijdelijk. Hoewel wij natuurlijk razend benieuwd waren hoe onze concullega’s de dans met de GDPR aangaan, werd er tijdens het congres besloten niet specifiek bij deze
tendens stil te staan. Focus op de toekomst. En in de toekomst wordt het, zoals eerder genoemd, steeds meer en méér belangrijk dat content relevant is voor de doelgroep. En hoe zorg je dat jouw content bij de personen terechtkomt voor wie het relevant is? Precies. Door gebruik te maken van data. Analyseer je doelgroep, speel in op interesses en vertrouw op het algoritme van Facebook.
Zelf aan de slag?
Héél leuk dat wij als team een inspirerende dag hebben gehad op het Congres Facebook & Instagram Marketing, maar wat kun jij als ondernemer nu met deze informatie? Als ondernemer is het verleidelijk om zelf aan de slag te gaan met adverteren op social media. Het kan immers al met één druk op de knop ‘bericht promoten’. Weet echter dat je hiermee niet altijd de meest optimale resultaten mee kunt bereiken. Buiten de standaardinstellingen die schuilgaan achter deze promoten-knop gaat er namelijk nog een wereld aan advertentiemogelijkheden schuil achter de Business Manager van Facebook. Een wereld die je zelf kunt ontdekken, maar ook een wereld waarin agency’s de weg kennen en je graag leiden naar de beste resultaten. Kwaliteit is belangrijk. De competitie is groot. Belangrijk is dus te testen en optimaliseren én om creatief te zijn in het verhaal wat je vertelt. Werkt dat nou echt beter? Dat zal je alleen weten door het te testen 😉
Benieuwd naar hoe wij deze inzichten zouden vertalen naar jouw bedrijf? Neem dan eens contact met ons op!