Natuurlijk wil jij graag weten hoe jouw concurrenten zich online profileren. Hiervoor kun je hiervoor dure software aanschaffen, maar dit is helemaal niet nodig! Facebook biedt geïnteresseerden de mogelijkheid om geheel kosteloos de concurrentie te bekijken via hun advertentiebibliotheek. Als Facebook bureau maken wij hier dagelijks gebruik van voor onze klanten! Wij vertellen je hier in deze blog graag meer over.
Wat is de Facebook advertentiebibliotheek (Facebook Ad Library)?
Facebook heeft een hulpmiddel beschikbaar gesteld om kosteloos de advertenties van de concurrentie te bekijken, via deze link zie je de Facebook advertentiebibliotheek. Hierin worden alle actieve advertenties weergeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Instagram, Messenger en Audience Network maar natuurlijk ook Facebook zelf. Ook inactieve advertenties zijn te vinden via dit hulpmiddel. Deze worden door Facebook 7 jaar in de advertentiebibliotheek bewaard.
Bijkomend voordeel is dat de bibliotheek voor iedereen toegankelijk is. Advertenties met specifieke inhoud, zoals kansspelen of alcohol, worden niet weergeven aan minderjarigen of mensen die niet zijn aangemeld bij Facebook.
Waarom is deze tool waarmee je kosteloos je concurrentie kunt bekijken ontwikkeld?
Het doel van Facebook is om te zorgen voor meer transparantie op politiek, maatschappelijk en zakelijk gebied. Het biedt consumenten de mogelijkheid om te zien wat er op Facebook te zien is. Facebook heeft deze tool oorspronkelijk ontwikkeld als reactie op de betwisting van de politieke Facebook-advertenties in 2016.
Voor bedrijven en online marketeers is de advertentiebibliotheek een mooie databank met waardevolle informatie over bijvoorbeeld hun concurrenten. Ook kunnen bedrijven en marketeers hun eigen actieve advertenties in een visueel overzicht volgen via deze tool.
Hoe werkt deze advertentiebibliotheek?
In de databank kun je zoeken op naam, pagina of trefwoord. Zodra je dit hebt ingevuld, verschijnen de advertenties die worden weergeven door de pagina’s die de term bevatten. Zodra je hier de naam van je concurrent invult, kun je deze partij vervolgens selecteren. Je kunt dan zien wie deze advertentie heeft gemaakt, waar en wanneer de advertentie is geplaatst, maar ook welke afbeeldingen en teksten hierbij zijn gebruikt.
Je kunt bij politieke advertentie specifieke details (Advertentiegegevens) bekijken, zoals het aantal weergaven, waar de advertentie is weergeven en welk bedrag er is besteed. Ook zie je welke globale targeting zij hebben gebruikt. Toch laat Facebook niet alles zien. Zaken zoals biedstrategie, likes, budget, doelgroep-targeting, reacties, conversies en bereik maakt Facebook niet inzichtelijk via haar advertentiebibliotheek.
Waarom wil je jouw concurrentie bekijken via de Facebook advertentiebibliotheek?
Het gebruik van de advertentiebibliotheek biedt jou de mogelijkheid jouw eigen strategie beter te maken. Door de concurrerende advertenties te bekijken, kun jij hier ideeën opdoen en leer je de bedrijven achter deze advertenties beter kennen en wat zij doen. Doordat jij ziet waarmee zij adverteren, kun je jouw advertenties hierop aanpassen en verbeteren. Denk hierbij aan analyses van call-to-actions, die zij gebruiken, maar bijvoorbeeld ook het type advertentie dat wordt ingezet door jouw concurrent. Deze tool vergemakkelijkt het maken van een concurrentieanalyse op gebied van online marketing. Je krijgt immers inzicht in wat werkt en wat niet.
Sinds kort kun je in de advertentiebibliotheek ook zoeken op mediatypes. Hierdoor kun je jouw zoekresultaten minimaliseren en specifiek zoeken op afbeeldingen of video’s.
Hoe actueel is de informatie in de advertentiebibliotheek?
De bibliotheek laat gebruikers een lijst met advertenties zien, die op dat moment draaien. Zodra er nieuwe advertenties zijn gemaakt, worden deze binnen 24 uur toegevoegd aan de advertentiebibliotheek. Dit geldt ook voor advertenties, waarbij wijzigingen of updates zijn doorgevoerd.