Hoeveel kost adverteren op Facebook?

Een veel gestelde vraag in de social media branche is: Wat kost dat adverteren op Facebook nu eigenlijk? Logisch, iedere ondernemer wil weten of het zijn investering waard is. Echter is op deze vraag geen eenduidig antwoord te geven. Wel kunnen we in deze blog de verschillende kosten factoren voor je uitlichten, zodat je toch iets meer inzicht krijgt in het kostenplaatje.

Welk budget heb ik nodig?

Adverteren op Facebook kan met ieder gewenst budget, dit is dan ook een groot voordeel voor ondernemers. Adverteren op Facebook is laagdrempelig. Je hoeft niet bang te zijn om gelijk grote bedragen kwijt te zijn. Zo adverteer je al vanaf slechts €1 per dag! Daarnaast is adverteren op Facebook vaak goedkoper dan bijvoorbeeld zoekmachine advertenties. Als we op basis van CPC praten dan zou je kunnen zeggen dat de kosten per klik tussen de € 0,20 en € 0,40 gemiddeld liggen. Uiteraard is het zo dat je budget aan moet sluiten met de doelen die je wil behalen. Door de juiste doelstelling te kiezen voor je advertenties zorg je ervoor dat je optimaal gebruik kan maken van je budget. Door het kiezen van een juist doel zal Facebook de advertentie laten zien aan een specifieke doelgroep van potentiële klanten die hier waarschijnlijk in geïnteresseerd zijn. Dit gebeurt op basis van de advertentieveiling. Aan de hand van, de door jou ingestelde parameters, zal bepaald worden welke advertenties aan welke soort mensen moeten worden weergegeven.

Wat voor doelen kan ik kiezen?

Binnen het advertentie beheer van Facebook kan je kiezen tussen veel verschillende doelen. Het is ook per bedrijf verschillend waar je je op wil focussen. Zo kun je je voorstellen dat een restaurant zich focust op reserveringen, een hotel zicht richt op boekingen en een hypotheek adviseur zich richt op het maken van een afspraak voor een hypotheek gesprek. Het is van belang dat je binnen de mogelijkheden van Facebook de juiste combinatie van advertenties gebruikt om zo je doel te bereiken. De funnel is onder te verdelen in de volgende stappen: Bekendheid, overweging en conversie. Binnen deze stappen in de funnel zijn er ook weer verschillende doelstellingen. Ook zijn de kosten verschillend. Zo is een bekendheidcampagne vaak goedkoper dan een conversiecampagne.

 

Opties doelen Facebook

 

Dit is het moment om optimaal gebruik te maken van jouw budget!

Mijn advertenties lopen, nu hoef ik niks meer te doen! Dat is helaas niet waar, wanneer de advertenties lopen is juist het moment om jouw advertenties succesvol te gaan maken. Je hebt waarschijnlijk jouw advertenties aangezet met de informatie en kennis die je op dat moment had. Maar als je advertenties een tijdje lopen heb je al snel waardevolle informatie verzameld om de advertenties te optimaliseren. Denk hierbij aan: De doelgroep die jouw advertentie ziet, de plaatsing waar jouw advertentie wordt weergegeven en zelfs de soort beelden die gebruikt worden in jouw advertentie. Testen, testen en testen is ons advies! Dit geldt ook voor je budget. Zie je dat een advertentie niks oplevert maar de andere wel? Probeer dan eens wat te spelen met de verdeling van je budget.

Hoe bepaalt Facebook de kosten? 

Je bepaalt binnen Facebook zelf je budget. Dit kun je op 2 manieren doen. Je kan ervoor kiezen het budget op looptijd te zetten of op dagelijks. Wanneer je het op looptijd zet gaat Facebook zelf het budget verdelen over het ingestelde tijdsbestek. Wanneer je het op dagelijks zet, wordt er dagelijks een vast bedrag uitgegeven. Wat nou precies het beste werkt, ligt aan je optimalisatiedoel. Om een goede visie te krijgen over hoe je campagne presteert kun je kijken naar diverse pijlers. Zo heb je bijvoorbeeld de CPM en de CPC. De CPM staat voor ‘cost per mile’. Hierbij berekent Facebook de kosten per 1000 vertoningen. CPC staat voor ‘cost per click’. Zoals de naam het al zegt, worden hier de kosten per klik berekent. En zo zijn er nog diverse andere pijlers waarmee je kunt meten of je campagne succesvol is.

 

Limiet 

Natuurlijk hou je graag controle over je budget. Daarom zijn er diverse manieren om een limiet in te stellen zodat je binnen de gewenste budgetten blijft. Je kunt een limiet instellen op je campagne, je advertentie set maar ook je account. Zo worden campagnes direct stopgezet wanneer een van deze limieten wordt bereikt.

Bodstrategie

Binnen je campagne kun je ervoor kiezen om een bodstrategie in te stellen. Hiermee kun je Facebook de opdracht geven om niet meer dan een bepaald bedrag uit te geven voor bijvoorbeeld een klik of een aankoop. Op die manier gaat Facebook slim om met je budget en wordt er gezocht naar de ideale klant voordat het budget wordt besteed. Nadeel hieraan is wel dat je budget soms erg traag wordt uitgegeven en je hierdoor maar beperkt zichtbaar bent.

Accountbestedingslimiet

Je kunt ervoor kiezen om een accountbestedingslimiet in te stellen. Hierbij stel je in wat er totaal binnen jouw advertentieaccount uitgegeven mag worden. Mocht je het overzicht binnen je advertenties kwijtraken weet je zeker dat je nooit over je limiet gaat. Het nadeel van deze optie is dat wanneer je eroverheen gaat, al je advertenties stop worden gezet. Mocht je dit op voorhand niet voorzien hebben kan nadelig werken voor je resultaten.

Meten is weten

Om een goed overzicht te krijgen of je advertenties het gewenste resultaat opleveren, is het van belang een Facebook pixel te installeren op jouw website. Een pixel plaats je op je website en stel je in met een Google Tag Manager bijvoorbeeld. Wanneer deze juist geïnstalleerd is kan je verschillende acties die de doelgroep op jouw website onderneemt meten. Zo kan je bijvoorbeeld meten wanneer er een bestelling geplaatst wordt of wanneer het contact formulier ingevuld wordt. Wanneer dit het doel van je advertentie is zie je in Facebook advertentie beheer hoe vaak dit plaats gevonden heeft.

Wat zijn de betalingsmogelijkheden?

Wanneer je een advertentie account gaat instellen moet je ook een keuze maken van welke betalingsmogelijkheid je gebruik wil maken. Binnen Facebook zijn er verschillende manieren om te betalen. De mogelijkheden die Facebook in Nederland heeft zijn: Creditcards en betaalkaarten met co-branding (American Express, Discover, MasterCard en Visa), PayPay, iDEAL en automatische incasso. Let op dat je met een iDEAL betaling je advertentieaccount niet meer kan delen met een andere partij via de business manager.

We snappen dat wanneer je nog nooit met Facebookadvertenties gewerkt hebt het lastig kan zijn om hieraan te beginnen. Maar uit onze ervaring blijkt dat het adverteren op Facebook effectief kan zijn voor bijna elke branche. Naamsbekendheid win je er altijd mee, en met de juiste inzet kan je campagnes ook heel effectief inzetten als zeer succesvol verkoopkanaal. Dus ben jij klaar om aan Facebook adverteren te beginnen? Breng jouw bedrijf naar een hoger level met Facebookadvertenties!

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.