Een Facebook retargeting advertentie is een Facebook advertentie die gericht wordt op personen die uw website bezocht hebben maar deze vervolgens weer verlaten hebben zonder uw doel (aankoop, aanmelding of inschrijving) te hebben bereikt. Met een Facebook retargeting advertentie kunt u deze mensen op een ander platform zoals smartphone of tablet weer bereiken en terug naar uw website sturen om deze vervolgens wel te laten converteren of de gewenste actie uit te laten voeren.
Retargeting advertenties hebben zich inmiddels op verschillende platformen als zeer effectief bewezen. Wat niet iedereen weet is dat Facebook ook een mogelijkheid biedt om zeer gerichte retargeting advertenties in te stellen. Door het toevoegen van een speciale tracking pixel op uw website kan Facebook registreren welke personen uw website bezocht hebben. Wanneer deze persoon vervolgens inlogt op Facebook ziet deze een advertentie van uw bedrijf. De naam ervan kent de persoon natuurlijk al, omdat deze zojuist uw website bezocht heeft. Dit zorgt voor een hoge CTR (click-trough-rate). Click Trough Rate wil zeggen: Het percentage personen dat op de advertentie klikt ten opzichte van het totaal aantal personen dat de advertentie ziet. Wanneer de persoon vervolgens op de advertentie klikt kunt u deze doorsturen naar de door u gewenste landingspagina om ervoor te zorgen dat deze actie onderneemt en eventueel direct coverteert.
Het inzetten van retargeting advertentiecampagnes op Facebook blijkt erg effectief. Wanneer uw websitebezoekers op uw website direct een bestelling kunnen doen is het mogelijk om direct omzet te realiseren uit uw Facebook advertentiecampagne. Wie wil er nou geen hoge ROI uit zijn social media activiteiten?
De kracht van Facebook retargeting tegenover andere retargeting display advertising mogelijkheden is dat Facebook niet alleen de gerichte Facebook advertenties op het apparaat kan laten zien waar uw potentiele klant uw website heeft bezocht maar ook op alle andere apparaten waarop hij of zij op Facebook zit. Een voorbeeld daarvan is dat u uit uw huidige analyses (Google Analytics) opmaakt dat een aankoop alleen op een desktop gedaan worden, u kunt er dan voor kiezen om alle mobiele website bezoekers alleen een Facebook retargeting advertentie op een desktop te tonen. Op die manier bent u bezig met efficiënte conversieoptimalisatie.
Natuurlijk bieden ook retargeting advertentiecampagnes op Facebook diverse mogelijkheden om uw campagne naar eigen wens in te vullen. U kunt websitebezoekers bijvoorbeeld ook benaderen om het aantal likes van uw Facebook pagina te verhogen of om een specifiek bericht op Facebook te promoten.
Een succesverhaal met Facebook retargeting is terug te zien aan onderstaande Facebook retargeting campagne. Met een Facebook advertentie budget van € 515,- een omzet behalen van € 46.000,- in 1 maand tijd door middel van een Facebook retargeting campagne.