Klaar om in 2020 aan de slag te gaan met adverteren op Facebook? Zo pak je dat aan!

De wereld is constant in beweging. Innovaties volgen elkaar in rap tempo op en waar we 20 jaar geleden nog lachten bij het idee áltijd bereikbaar te zijn via een mobiele telefoon, kunnen we nu niet meer zonder dat kleine vierkante doosje wat aan onze hand vastgeplakt lijkt te zijn. Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven en adverteren op kanalen als Facebook dus ook niet. Immers adverteren we waar onze doelgroep zich bevindt. En die doelgroep bevindt zich immers gemiddeld 3 uur per dag met hun neus op een beeldscherm op handformaat.

Anno 2020 komen technologieën als augmented reality steeds dichterbij. Zie je het al voor je dat je je nieuwe bril direct via de camera op je telefoon kunt passen? En dat je hem daarna direct kunt afrekenen via een knop in Facebook Messenger? Klinkt als toekomstmuziek maar zó snel verandert social media vandaag de dag.

Niet alleen de vernieuwingen, maar ook de advertentieweergaven volgen elkaar in rap tempo op. Wist je dat er elke dag maar liefst 1.200 advertenties voor jou klaarstaan wanneer je een willekeurige social-media-app opent? Om eruit te springen en bovenaan te staan moet je dus als adverteerder van goede huizen komen. Dat lukt alleen met een heldere socialmediastrategie. Weet je niet waar je moet beginnen met het opstellen van deze strategie en kun je wel wat hulp gebruiken bij het adverteren op bijvoorbeeld Facebook? Hieronder hebben we een aantal ontwikkelingen uiteengezet die je in je achterhoofd zou moeten houden wanneer je gaat adverteren via social media in 2020.

 

  1. adverteren op FacebookPrivacyvoorkeuren & transparantie

Wordt adverteren door de komst van onder andere de AVG in de toekomst onmogelijk? Nee hoor, geen zorgen! Zo ver is het op dit moment nog lang niet. Facebooks advertententieplatform is constant in ontwikkeling en já er verandert een hoop, maar dit betekent niet dat jij voor jouw bedrijf niet meer kunt adverteren. Wat verandert is dat Facebook (en de andere platformen binnen de Facebook-familie) steeds transparanter wordt in de manier waarop het gebruikers target. De gebruiker wordt het makkelijker gemaakt zijn of haar voorkeuren aan te passen. Voor jou een voordeel, want op deze manier komen jouw relevante advertenties steeds beter bij de juiste persoon terecht. Daarnaast zal je merken dat wanneer je start met adverteren de lay-out van Facebooks Business Manager zich net als haar gebruikers voortdurend ontwikkeld. Dagelijks verschijnen én verdwijnen er functies, het is dus belangrijk om up to date te blijven.

  1. Likes worden minder belangrijk

Instagram test op dit moment het effect van het weglaten van likes onder posts. Dat getalletje onder je foto, maar ook aan de zijkant van je Facebookpagina wordt steeds minder waard. Échte resultaten, daar gaat het om. Een keerzijde is echter dat jouw volgers minder goed te bereiken zijn. Het is daarom belangrijk kennis en creativiteit in te zetten om de juiste doelgroep te blijven bereiken én deze doelgroep zich op een andere manier aan je te laten binden. Door interactie aan te gaan met je doelgroep bouw je een fanbase op die warmloopt voor jouw merk en sneller geneigd zal zijn over te gaan tot actie. Werk aan relaties in plaats van likes.

  1. Personalisatie is de maatstaf

adverteren op facebook, personalisering
Zoveel mensen, zoveel verschillende advertenties!

Het wordt steeds belangrijker dat jouw content en advertenties naadloos aansluiten op jouw doelgroep. Natuurlijk staat het bewaken van onze privacy tegenwoordig hoog in het vaandel, maar wanneer dit resulteert in een bombardement van irrelevante content willen we daar best een stukje op inleveren. Je maakt je content persoonlijk door deze direct aan te laten sluiten op een specifiek getargete doelgroep.

Facebook biedt allerlei opties om jouw advertenties te personaliseren. Zo kun je door middel van chatadvertenties jouw lezer zelfs direct aanspreken met zijn of haar voornaam. Daarnaast kun je door middel van een Location Page-structuur op Facebook je advertenties personaliseren op basis van de winkellocatie die voor jouw doelgroep het dichtstbij is.

Maak je als bedrijf met meerdere vestigingen nog niet gebruik van een Global Page- of Location Page-structuur? Denk er dan zeker eens over na dit in 2020 op te zetten.

 

Zo neem je deze ontwikkelingen het komende jaar mee in jouw (social media)-marketingstrategie

Socialmediaplatforms zijn advertentiekanalen. Kanalen die héél belangrijk zijn, want dit is de plek waar jouw doelgroep (lees iederéén) zich de hele dag bevindt. Zowel Facebook, Instagram en Whatsapp als LinkedIn, Snapchat en Pinterest (en laten we TikTok ook zeker in de gaten houden!) zijn zich hier bewust van en zullen dus steeds nieuwe manieren bedenken om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Dit betekent dat het steeds meer kennis en creativiteit vereist om de juiste doelgroep te bereiken en vast te houden, maar ook dat er een steeds gerichtere vorm van marketing mogelijk is.

In onze whitepaper leggen we je uit hoe je stap voor stap jouw socialmediastrategie kunt opstellen om zo meer omzet te behalen uit jouw zakelijke socialmedia-activiteiten. Vul hieronder jouw gegevens in om de whitepaper te downloaden.

Download onze whitepaper

Kom je er zelf niet helemaal uit of heb je helemaal geen tijd om zelf aan de slag te gaan met jouw socialmediakanalen en laat je dit liever aan een expert over? Dan kun je er ook voor kiezen onder andere Facebook uit te besteden aan een social media partner. Lees hier hoe wij je kunnen ondersteunen.

 

Wat wordt jouw volgende stap in 2020?

Kop koffie?

We komen graag met je in contact om te sparren over de mogelijkheden en je te voorzien van vrijblijvend advies!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.