Via social media adverteren binnen jouw bedrijf

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor social media adverteren? Lees hier dan handige tips die ervoor zorgen dat jij het juiste social media kanaal inzet met de juiste advertentievorm. Lees hieronder onze tips.

Waarom social media adverteren belangrijk is voor jouw bedrijf

Social media is niet meer weg te denken uit de huidige marketing mix van bedrijven. Met wereldwijd 4,14 miljard actieve gebruikers en talloze targeting opties kan je als bedrijf jouw doelgroep héél erg specifiek bereiken. Daarnaast is het adverteren op social media relatief laagdrempelig. Je kunt al een Facebook advertentie aanzetten voor 1 euro per dag! Maar welke doelstelling wil je nu als bedrijf inzetten via jouw social media advertenties?

Welke doelstellingen zijn er?

Over het algemeen worden de doelstellingen op social media onverdeeld in drie categorieën.

  • Bekendheid
  • Overweging
  • Conversie

Voor een goede strategie en klantreis zal je alle drie de doelstellingen mee moeten nemen in jouw advertenties en deze in elkaar laten overlopen. Hieronder lichten we elke doelstelling kort toe en geven we er een voorbeeld bij.

Bekendheid

Social media advertenties welke als hoofddoel bekendheid hebben zijn gericht op het vergroten van de naamsbekendheid en het bereik van jouw merk of bedrijf.

Denk hierbij aan:
– Zo veel mogelijk nieuwe mensen bereiken
– Het verhogen van de bekendheid van jouw merk

Overweging

Doelstellingen voor overweging zorgen ervoor dat jouw doelgroep over jouw merk of bedrijf gaat nadenken of op zoek gaat naar meer informatie.

Denk hierbij aan:
-De doelgroep naar jouw website sturen
-Meer volgers, reacties en likes realiseren

Conversie

Social media advertenties met als doel conversie zijn gericht op het aanzetten tot actie.

Denk hierbij aan:
-Transacties voltooien op jouw website
-Leads verzamelen

Welke platformen zijn er?

Social media is een overkoepelende term voor verschillende mediaplatformen. Het is belangrijk om vooraf een goede keuze te maken op welk platform je wilt adverteren, aangezien elk platform zijn eigen kenmerken, voor- en nadelen heeft.

Adverteren op Facebook

Facebook is, op WhatsApp na, het grootste social media platform. Een voordeel van het adverteren op Facebook is dat de opties eindeloos zijn. Met ruim 10 miljoen gebruikers bereik je alle lagen van de samenleving, van jong tot oud!

Meer weten over het adverteren op Facebook? Lees dan onze informatie over adverteren op Facebook.

Adverteren op Instagram

Instagram is een platform wat voorheen populair was onder jongeren. Echter zien wij dat steeds meer gebruikers, van alle leeftijden, het platform gaan gebruiken. Instagram is over het algemeen een persoonlijker platform dan Facebook. De doelgroep zal eerder een connectie opbouwen met jouw bedrijf. Wist je dat zo’n 80% van de gebruikers minimaal één bedrijfspagina volgt?

Meer weten over het adverteren op Instagram? Lees dan onze informatie over adverteren op Instagram.

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is het zakelijke platform van Nederland. Hoewel je voor LinkedIn relatief meer advertentiebudget nodig hebt dan voor Facebook biedt dit platform ook weer extra voordelen. Zo kun je op LinkedIn targeten op functietitels, vakgebieden of bedrijfsgrootte. Daarnaast is LinkedIn ideaal om vacatures op te vullen via Job Slots!

Meer weten over het adverteren op LinkedIn? Lees dan onze informatie over adverteren op LinkedIn.

Adverteren op YouTube

YouTube is een video streamingdienst en zoekmachine van Google. Vooral de jongere doelgroep zit op dit platform. Via YouTube advertenties kan je jouw merkbekendheid verhogen of meer traffic naar jouw website genereren. Met de doelgroep opties op YouTube kun je gemakkelijk personen targeten die jouw product / bedrijf al eens hebben gezocht in Google.

Meer weten over het adverten op YouTube? Lees dan onze informatie over adverteren op YouTube.

Adverteren op social media

Adverteren op Facebook

Het is belangrijk dat je jouw doelstellingen goed in kaart brengt en niet hals over kop begint met adverteren. Wat wil je precies met jouw advertenties op social media bereiken? Wil je meer naamsbekendheid, meer volgers of meer omzet? Daarnaast is het van belang dat je jouw doelgroep kent. Wie zijn ze, wat doen ze en op welke social media kanalen bevinden ze zich.

Vind je het nog lastig om te bepalen welk social media kanaal het beste bij jouw doelgroep past? Wij helpen je er graag bij! Neem contact met ons op en wie weet zien wij jou binnenkort in een social media brainstorm.

 

Meer omzet met social media?

Download onze whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geschreven door

Joeri Peeters

Joeri Peeters is een social media specialist met een bachelor Commerciële Economie en heeft meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van online marketing. Als redacteur en CEO van Your Business Online is het zijn doel om bedrijven te helpen het maximale uit social media te halen. 

Your Business Online is een toonaangevend social media bureau met een bewezen trackrecord. Als partner van Meta en LinkedIn is het bedrijf in staat maximaal resultaat te leveren voor haar klanten.

Wil jij samenwerken met ons Social Media team?